Der er stadig 123 dage til Le Mans 2019 flages i gang, men i dag fik vi et solidt blik på, hvilke biler og teams, der slipper gennem nåleøjet og får plads blandt de 60 startende biler. ACO har således sat navne på de 42 i dag, mens de resterende ventes at blive præsenteret fredag den 1. marts.

Automobile Club de l’Ouest modtog 75 ansøgninger om deltagelse i 2019-løbet, og det er de 42 automatiske invitationer, som nu er blevet bekræftet. Det er de 34 deltagere i 2018/2019 FIA WEC Super Season foruden otte deltagere, som er inviteret på baggrund af deres resultater i sidste års Le Mans, European Le Mans Series eller IMSA Weathertech SportsCar Championship. Derudover venter også fire invitationer, som deles ud i den nye Asian Le Mans Series. De fire teams kommer der navne på den 24. februar, når der køres finale på Sepang i Malaysia.

Annonce:

Først den 1. marts får vi hele billedet – her kommer der navne på de resterende, så vi kender alle 60 deltagere samt de i alt ti reservepladser, som også bliver oprettet. Endelig er der også sat navn på årets Grand Marshall. Det bliver Hurley Haywood. Amerikaneren vandt Le Mans tre gange i tre forskellige årtier – 1977, 1983 og 1994 respektivt, og er derudover også femdobbelt vinder af Daytona og dobbelt vinder af Sebring. Haywood skal blandt andet føre bilerne ud på formationsomgangen.

Enkelte overraskelser er der. ACO har ikke vist, hvilke af de teams, der kører fuld sæson i IMSA, som får plads. Derudover er det også nyt, at der med Keating Motorsports kommer en privatanmeldt Ford GT i GTE Am.

Udoiver Keating Motorsports nye Ford GT i GTE Am er de navngivne ikke-WEC-biler følgende:

RLR MSports #43 ORECA 07 Gibson i LMP2, #26 G-Drive Racing ORECA 07 Gibson som ELMS-mestre, #84 JMW Motorsports Ferrari 488 GTE i GTE Am for deres samlede andenplads i ELMS, #60 Kessel Racing Ferrari 488 GTE i GTE Am for deres sejr i GT-klassen i Michelin Le Mans Cup, #78 Proton Competition Porsche 911RSR for deres GTE-mesterskab i ELMS, #99 Dempsey Proton Racing Porsche 911RSR for deres GTE Am-sejr på Le Mans i fjor og endelig #62 WeatherTech Racing Ferrari 488 GTE som “IMSA Nominated Auto Entry”.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar