FIA WEC har åbnet tilmeldingen til sæson 9 af World Endurance Championship, og samtidigt præsenteret en stribe små og store nyheder, som får indflydelse på sæsonen og selvsagt også næste års Le Mans.

Det står allerede fast, at 2021 bliver året, hvor de nye Hypercars introduceres, og tilmeldingen til sæsonen er åben indtil 14. januar 2021. 

Annonce:

Den helt generelle overskrift for denne artikel og for FIA WEC’s udmelding er, at reglerne skal gøres simplere. Derfor bliver kvalifikationen fremover kørt i et format, hvor den hurtigste tid fra hver bil tæller, snarere end at man lægger de to køreres respektivt bedste tider sammen.

Sessionerne bliver to gange ti minutter – en session á ti minutter til Hypercar og LMP2, og en for LMGTE-bilerne. I sidstnævnte bliver det desuden et krav, at bronzekøreren skal kvalificere bilen i GTE Am.

Nyt om Le Mans

FIA og ACO har allerede løftet sløret for en revideret ugeplan til Le Mans 2021, og denne er blevet yderligere tilpasset for at gøre holdenes tid i Frankrig kortere. Testdagen køres søndag den 6. juni, altså søndagen før løbet. Og derudover ligger det nu fast, at man i samme weekend som testdagen gennemfører teknisk kontrol fredag og lørdag den 4-5. juni.

LMP2 får Pro/Am

En anden nyhed er, at LMP2 får sin egen opdeling internt i klassen. Det er fortsat et krav, at der er mindst én sølv- eller bronzekører på teamet, men nu er der en opdeling for de teams, der har en bronzekører, kaldet Pro/Am. Det betyder også, at vi fremover får den bedste LMP2 Pro/Am-bil på podiet i LMP2.

I Hypercar er der desuden kommet en regel, som har til hensigt at gøre klassen lidt billigere. Hvert team er nemlig begrænset til at have 40 ansatte – og 43, hvis der er tale om en hybridbil – til Le Mans gælder et andet sæt regler, og her er der flere med. I forvejen var andre tiltag for at skære omkostninger allerede på plads – herunder at alt sendes med skib, og at sæsonen tæller seks afdelinger, hvilket er færre end normalt.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply