I IMSA udvidede Acura og Wayne Taylor Racing natten til mandag dansk tid føringen i årets mesterskab, mens Kevin Magnussen og Renger van der Zande med et strategisk fornuftigt løb tog andenpladsen i DPi-klassen.

Sejren bragte Ricky Taylor og Filipe Albuquerque et skridt tættere på titlen i DPI. Foto: IMSA

Prototyperne kom godt fra land, mens der i GT Daytona var en tidlig afbrydelse, da Heart of Racings Aston Martin og en Acura NSX stødte sammen på første omgang. Udover den batalje var der dog rimeligt frit race frem mod første runde af stop, hvor Magnussen og Chip Ganassi bragte sig kortvarigt frem på andenpladsen efter at være startet som nummer tre.

Annonce:

Den sidste runde stop og et efterfølgende stærkt stint fra Renger van der Zande frem mod det ternede flag gjorde udslaget for Chip Ganassi på Laguna Seca. Foto: IMSA

Derudover var der allerede fra start forskydninger i DPI, da Mazdas Harry Tincknell blev straffet efter kvalifikationen, da Mazda-raceren kørte med mere camber end tilladt.

Som så mange gange før på Laguna Seca gik duellerne helt til sidste færd, og sådan blev det også denne gang. Wayne Taylor Racing Acura’en med Felipe Albuquerque og Ricky Taylor sad i det store hele på løbet, men kørte heller ikke fejlfrit.

Albuquerque kæmpede undervejs med kølingen af bremserne, da ét af luftindtagene på raceren var blokeret, men det var dog ikke værre end at Ricky Taylor med cirka 25 minutter igen kunne tage føringen, som også holdt til mål, da den anden Acura fra Meyer Shank Racing med Olivier Pla måtte gå i sparemode på brændstoffet og derfor faldt tilbage til sidst.

For Chip Ganassi Racing og Kevin Magnussen blev weekenden til et nyt podieresultat. Efter Pla begyndte at falde tilbage i feltet kunne Cadillac-racerne rykke frem, og det var da også først med kun godt to minutter igen, at Renger van der Zande kunne sætte overhalingen ind, som sikrede den dansk/hollandske duo den samlede andenplads foran Felipe Nasr i Wehlen Engineering Cadillac-raceren. Nasr gav langt fra op uden kamp, og de to biler ramte også hinanden to gange undervejs, fortalte van der Zande efterfølgende.

Pla og Meyer Shank Racing Acura blev nummer fire.

Podiet på Laguna Seca – Wayne Taylor Racings Ricky Taylor og Filipe Albuquerque vinder foran Kevin Magnussen og Renger van der Zande, mens Wehlen Engineerings Cadillac med Felipe Nasr og Pipo Derani blev nummer tre. Foto: IMSA

Ny sejr til Mikkel Jensen i LMP2

Mens Wayne Taylor Racing og Acura udbyggede føringen i DPI-mesterskabet, så begynder det i LMP2 at se rigtigt ud for Mikkel Jensen og Ben Keating hos PR1 Mathiasen Motorsport. PR1-raceren var hurtigst hele weekenden, og Keating/Jensen satte da også en tyk streg under det faktum i søndagens løb.

Keating startede i bilen, og fik egentligt ikke en fantastisk åbning på løbet, men Keating fik vendt skuden og da Jensen kunne overtage, skete der for alvor noget. Jensen endte med at vinde med en omgang over Tower Motorsports #8.

Ny sejr for PR1 Mathiasen Motorsports’ Mikkel Jensen og Ben Keating. Foto: IMSA

– Det er super vigtigt for os at vi kunne udbygge føringen med den her sejr, og når vores nærmeste konkurrent samtidigt bliver nummer tre, så går vi ind til finalen på en god måde. Jeg er ikke på stående fod helt sikker på pointstillingen, men jeg er sikker på vi ligger godt til, sagde Mikkel Jensen til IMSA efter løbet.

Jensen og Keating fører med 113 point i LMP2 inden klassens sæsonfinale til Petit Le Mans i november. Inden da er der allerede om to uger løb igen for DPI, GTLM og GT Daytona, når feltet kører Acura Grand Prix i Long Beach den 24-25. september.

Sejr til Milner og Tandy i GTLM

I GTLM blev det til sejr for Corvette #4 efter bilen ellers længe har haft svært ved at slå søsterbilen med Jordan Taylor og Antonio Garcia. Men det lykkedes på Laguna Seca, hvor #4 meget apropos løbet i prototypeklasserne tog føringen i den sidste runde pitstop.

I GT Daytona blev det til anden sejr i streg for Zacharie Robichon og Laurens Vanthoor hos Pfaff Motorports. Pfaff-raceren kom i spidsen af løbet efter et lynhurtigt sidste stop til bilen, hvorefter Vanthoor kunne komme tilbage på banen i føring og holde den til mål foran Lamborghinis Bryan Sellers fra Paul Miller Racing og Wright Motorsports Porsche.

Firer blev Turner Motorsports BMW M6 med Robby Foley og Bill Auberlen, som på ingen måde fik det maksimale ud af deres indsats. BMW’en førte over halvdelen af løbet, men faldt tilbage og udenfor skamlen – dog fører Foley og Auberlen fortsat i titelkampen.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply