Sportsvognsracing er – heldigvis – på vej mod en solid opblomstring. Peugeot har allerede præsenteret spændende planer for 2022, hvor de agter at vende tilbage til sportsvognsracing – og nu får franskmændene også følgeskab af Audi Sport.

Audi har nemlig her til eftermiddag præsenteret, at man agter at trække sig fra Formula E for i stedet at fokusere kræfterne i motorsporten på efter alt at dømme to nye, spændende områder. Audi har i forvejen streget sit engagement i DTM efter denne sæson.

Annonce:

Det er først og fremmest med et nyt, elektrisk projekt til Dakar Rally, og så er et comeback i den nye LMDh-klasse, som fra 2022 samler kræfterne i toppen af sportsvognsracing også på trapperne. Det er her vigtigt at skelne mellem LMDh og FIA WEC’s kommende Hypercar-format, for der er forskelle. Men bilerne vil i fremtiden kunne konkurrere ligeligt og i både FIA WEC såvel som IMSA Weathertech Sportscar Championship. Med andre ord er Audi på vej tilbage til Le Mans.

At Audi Sport vender tilbage til sportsvognsracing er ikke helt endegyldigt præsenteret, men med Audis udmeldinger mandag, så skulle det være på trapperne. Således siger Audis managing director, Julius Seebach følgende:

– Derudover (Dakar Rally, red.), evaluerer vi løbende nye, mulige aktiviteter i international motorsport. Vi har kundernes ønsker i baghovedet, ligesom vi vil følge virksomhedens fremtidige strategi, klart fokuseret på elektrificering og udledningsneutral mobilitet. Derfor forbereder vi os intensivt i retning af den nye prototypekategori LMDh, som har Le Mans og Daytona som sine højdepunkter. Det vigtigste budskab til vores fans i dag er, at motorsport også fremtidigt vil spille en vigtig rolle hos Audi.

Selvom intet er vist eller helt fuldgyldigt bekræftet i forhold til LMDh-planerne, så må det citat være en væsentlig indikator for, at noget er under opsejling i Ingolstadt…

Nyt format klar til Dakar Rally

Det nye Dakar Rally-projekt erstatter direkte Formula E-programmet, og Audi trækker sig således fra den elektriske formelserie med udgangen af 2021-sæsonen, mens man agter at køre Dakar i 2022 med den nye bil, som indtil videre er en noget hemmelighedsfuld illustration.

Audis bud er det første alternative drive-koncept i Dakar Rally, og oplægget er, at bilen får en elektrisk drivlinje, som skal drives af et batteri. Strømmen kommer under kørslen fra en af Audis TFSI-motorer, som skal drive en nyudviklet “energy converter”. Alt sammen med målet om at drive mærkets udvikling af elektriske drivlinjer endnu længere frem, og helt som i tiden i WEC sidst, så er det naturligvis med udvikling af nye ideer og komponenter til gadebiler for øje.

Audis indtil videre ret hemmelighedsfulde illustration af den nye alternative drive-bil, som er den første af sin art. Illustration: Audi Sport AG

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply