I stærk modsætningen til en flot kvalifikation lørdag i British GT på SPA-Francorchamps, så blev søndagens løbsresultater mere afdæmpede.

Med dansk indblanden på første række i både GT3 og GT4 var potentialet der til gennembrud – men det blev umiddelbart ved muligheden.

Annonce:

Forrest i feltet åbnede Michael Igoe ballet for WPI Motorsport i den Lamborghini, som han deler med Dennis Lind. Her lykkedes det imidlertid ikke Igoe at holde fast i udgangspunktet, P2, fra løbets indledning, og den røde Lamborghini Huracan faldt derfor tilbage til fjerdepladsen og sidenhen femtepladsen.

Indledningen blev heller ikke meget bedre for weekendens anden danskerbil i GT3 – i skikkelse af den blå TF Sport Aston Martin #2, som Nicki Thiim deler med Mark Farmer. Am-kørerne åbnede løbet, og Farmer blev da også indblandet i et mindre sammenstød og et spin, som kostede TF Sport-indsatsen lidt terræn.

Mark Farmer / Nicki Thiim TF Sport Aston Martin V8 Vantage GT3 | JEP

Det gik dog ikke værre end at Nicki Thiim kunne overtage bilen ved pitstoppet og kæmpe sig godt frem i feltet til en femteplads, mens Dennis Lind og Michael Igoe krydsede målstregen som nummer ni.

Løbet blev til en dobbelt Aston Martin-sejr, da Optimum Motorsports Ollie Wilkinson og Bradley Ellis sejrede fra pole position – og i GT4 gik sejren til TF Sports Ashley Hand og Patrick Kibble.

Mathiassen straffet med balance of performance

Mens der ovenpå lørdagens kvalifikation var dansk jubel hos Century Motorsport, så trak der ifølge Jacob Mathiassen sorte skyer ind over weekenden kort inden søndagens løbsstart.

Century Motorsports’ #42 blev ellers kørt til pole position af netop Mathiassen, som satsede rigtigt på den optørrende bane, hvilket sikrede BMW-teamet tiden til trods for de i balance of performance egentligt har en pæn ulempe på de mange langsider, der udgør den belgiske bane.

En BOP-ændring kostede Jacob Mathiassen og Century Motorsport dyrt på SPA-Francorchamps. Foto: BritishGT.com/JEP

Men kort før løbsstarten valgte løbsarrangørerne at revidere BOP’en i GT4, og det blev til yderligere ulempe for netop BMW M4, konstaterer en skuffet Jacob Mathiassen.

– Vi fik en BOP-ændring lige inden løbet og fik lov at sænke bilen fem milimeter mere. Det gjorde balancen i bilen virkelig ringe på vores longruns, så det var ikke for godt. Derudover var BOP’en katastrofalt dårlig, hvis du spørger mig, men det er altid nemt at skyde skylden på den. Men det her var urimeligt, siger han.

BOP’en talte fra start sit tydelige sprog, for Mathiassen kæmpede hårdt – men kunne ikke holde forfølgerne bag sig i løbets indledning. Mere held havde Mark Kimber heller ikke med det, og facit blev en skuffende 17. plads i GT4 for det dansk/britiske mandskab. Direkte fra at have kørt med om podiet på Donington og til nummer 17 – ikke noget, der huer den ambitiøse nordjyde:

– Vi kæmpede med om sejren på Donington, og her skulle vi køre med 20 hk mindre, mens de andre fik lavere vægt, ridehøjde og mere power. Ikke fair, og jeg synes det var pinligt at se, hvordan bilen bare sejlede ned gennem feltet. Jeg var markant hurtigst af alle fire kørere i teamet og kæmpede alt, jeg kunne, men det her var en urimelig kamp. Så for at samle weekenden op, så er jeg stolt af det, vi leverede lørdag – men det her sætter bare sorte skyer over det hele, forklarer Jacob Mathiassen.

Optur for Matthiesen:

Udlandsturen til SPA-Francorchamps gav til gengæld gevinst for feltets anden dansker i GT4, Patrik Matthiesen. Det har været en svær sæson for Optimum Motorsport og Matthiesen indtil nu, men alt tyder på, at tendensen er vendt. Teamet har fundet ud af, hvorfor deres Aston Martin ikke har performet i sæsonens første løb – og den viden tog Matthiesen og makkeren Mark Robinson med sig til Belgien med succes.

Patrik Matthiesen og Optimum Motorsport har fundet melodien – på SPA-Francorchamps blev det til sæsonens hidtil bedste resultat for sønderjyden. Foto: Jakob Ebrey Photography

– Vi har fundet fart i bilen, og man kunne jo godt se, at der var et eller andet, som ikke virkede i de første to weekender. Vi sejlede rundt og kunne ikke få det til at virke. Vi har fundet ud af, at bilen lavede omkring 50 hestekræfter for lidt på grund af fejl på motorstyringen. Det betød, at ladetrykket ikke blev så højt som det må være – og i så skarpt et felt som det her, så er du altså ingenting, hvis der mangler så meget effekt, forklarer Patrik Matthiesen.

Dagens resultat blev en femteplads, og både Matthiesen og Robinson fik vist, at de er klar til at kæmpe med i feltets skarpe ende. Det er da også en godt tilfreds Matthiesen, som vi fangede søndag aften:

– Jeg er godt tilfreds. Starten var god og jeg ville gerne have kunnet hænge på de forreste, men Jacob (Mathiassen, red.) forsvarede sig godt, så vi kom til at kæmpe om det i et stykke tid. Jeg fik brugt mine fordæk lidt for hurtigt ved det, men alt i alt er vi meget tilfredse med en femteplads her i belgien. Vi har fundet nogle flere ting, vi skal have prøvet derhjemme, og vi satser på, at der er mere at hente næste gang, lyder det fra Patrik Matthiesen.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar