Han stoppede egentligt karrieren i DTC i 2016 for at hellige sig titlen som sportsdirektør i Massive Motorsport på fuld tid – men i den kommende weekend gør Casper Elgaard comeback.

Det gør han i TCR Scandinavia, som ved Grand Prix Danmark gæster Jyllandsringen. Deltagelsen er blevet til i et samarbejde mellem Elgaard og det italienske JAS Motorsport, som du sikkert kender fra deres mangeårige involvering med Honda i touringcars og endurance. Også i de gamle S2000-dage i DTC spillede det italienske firma en stor rolle for de danske indsatser, der blandt andet satte James Thompson og Hans Hartmann på banen i Honda Accord CL7’ere, ligesom Martin Jensen i sin tid også kørte en Civic Type R EP3 i DTC. Elgaard har sågar selv et par optrædender i netop en af Accord-racerne på sit CV.

Annonce:

– Jamen, jeg gør sgu comeback! Jeg glæder mig virkelig til det. Ser fem til at skulle ud at køre igen i noget rigtigt, og jeg har længe set frem til at prøve netop TCR. Det er en fed klasse, som jeg har fulgt en del i de sidste par år, og jeg synes den kan noget interessant. At vi samtidigt kan komme ud at kæmpe mod svenskerne er en ekstra god udfordring, som jeg gerne tager op. Der er virkelig nogle dygtige folk i det felt her, siger han til Boxengasse.

Mange år er gået siden dengang, og Hondas sugemotor er skiftet ud med en turboladet én af slagsen, men tilbage står, at den nyeste Honda Civic i TCR-trim efterhånden er udviklet gennem fire år og over to udgaver, FK2 og FK8, der begge har gjort sig i alt fra sprint til endurance.

Casper Elgaard har ikke kørt andet end et par gæsteoptrædender i historisk motorsport siden han lagde kørerhandskerne på hylden i 2016. Foto: Massive Motorsport

Tilbage til forhjulstræk

Selv har Elgaard ikke kørt en forhjulstrukket racer i konkurrence siden 2011 i førnævnte Accord, og derfor er der også dømt stejl indlæringskurve og maksimal travlhed for Massive Motorsport-bossen, som ved GP Danmark også har alle sine øvrige forpligtigelser i forhold til teamets indsats i DTC at se til:

– Jeg har ikke kørt en forhjulstrækker siden engang i 2011, så jeg er lidt bagud – men jeg er til gengæld den, der har kørt suverænt flest omgange på Jyllandsringen, så jeg sætter min lid til, at den erfaring kan hjælpe mig på vej. Det er uanset hvad et stort spring, for der er ingen mulighed for at teste – sådan er reglerne. Jeg har ikke kørt professionelt i snart tre år, men når du spørger mig om en uges tid, og jeg er ved at hoppe i bilen, så er jeg der i hvert fald ikke for at spille andenviolin, lyder det fra Casper Elgaard.

Indsatsen er selvsagt kommet i stand med meget kort varsel. Og derfor bliver det heller ikke i fuld udstrækning Massive Motorsport, der står bag Elgaards bil i TCR Scandinavia – det bliver et samarbejde:

– Det bliver en blanding. JAS kommer med bilen og nogle folk, og resten af holdet er mit crew fra Massive. Det bliver en god mulighed for at komme tæt på klassen, og TCR er i min verden den helt rigtige klasse for dansk motorsport. Super GT og DTC er fine klasser, men de har ikke det globale springbræt, som TCR kan levere for talenterne – og som jeg ser det, så har vi manglet den her udvikling til talenterne, at de har kunnet gå direkte ud i verden med erfaring, som de kan bygge videre på.

Hør mere om tiltaget i Massive Motorsports egen podcast her:

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar