Der er lagt op til et WEC-løb lidt udover det sædvanlige – specielt, hvis man tager de danske briller på for en kort stund, når det i weekenden går løs på Circuit of the Americas i Texas. Først og fremmest er Jan Magnussen og Mike Rockenfeller tilbage hos Corvette Racing efter de ellers blev vraget fra Corvette Racings lineup. Men i USA er Magnussen tilbage, og skal i FIA WEC køre weekendens Lone Star Le Mans samt 1000 Miles of Sebring i marts for Corvette Racing.

FIA WEC var senest i Austin i 2017. Her vandt Porsche overall mens Michael Christensen og Porsche #92 blev nummer 2 i GTE Pro. Foto: FIA WEC

Samtidigt er der også tale om et løb, som er tilbage efter et par års pause. Six Hours of COTA, nu Lone Star Le Mans, har ikke været kørt siden 2017. Og siden dengang er banen – som faste F1-seere nok husker – blevet genasfalteret. På mange måder en anderledes bane i detaljen end dengang. Men omvendt er det ikke på internationalt plan udsigten til en 2020-2021-sæson med usikre rammevilkår, som fylder. Senest trak Aston Martin deres kandidatur i Hypercars og alle holder nu vejret i forhold til, hvad der egentlig skal være afløseren for LMP1. Faktum er, at kogepladen er ved at smelte under hænderne på FIA/ACO.

Annonce:

LMP1 er i det hele taget en tynd kop te denne weekend med kun tre biler til start – Toyota og så Rebellions enlige bil på en fuld sæson. Ginetta er blevet i England med deres to biler. Samtidigt er det også begyndelsen på et farvel fra Rebellion, som også i denne uge kom med en kedelig nyhed – de trækker sig helt fra motorsport efter Le Mans.

Mere afgang er der også sket, hvis man bærer de danske briller, for en tætpakket nyhedsuge for os danske WEC-fans bød også på historien om, at David Heinemeier Hansson trækker sig fra engagementet hos Porsche-teamet Project1.

David Heinemeier Hansson trak sig tidligere på ugen fra FIA WEC. Dermed er Nicklas Nielsen eneste dansker i LMGTE Am.

Rent sportsligt er der meget at se frem til i LMGTE Pro, specielt med danske øjne. Efter løbet i Shanghai har AF Corses Ferrari #51 fået appelleret en diskvalifikation, og det har kort sagt vendt op og ned på tabellen. Dermed er Michael Christensen og Kevin Estré i Porsche #92 blevet skubbet væk fra den sejr, de ellers fik på skrivebordet.

Det har sendt Christensen og Estré fra en andenplads samlet ned som nummer fem. VM-føringen har Nicki Thiim og Marco Sørensen efter deres sejr senest i Bahrain, mens Ferrari #51 med Alessandro Pier Giuidi og James Calado er oppe som nummer to igen. Treer er Porsches Gianmaria Bruni og Richard Lietz foran Aston Martins Alexander Lynn og Maxime Martin.

I LMGTE Am er det værd at holde øje med Nicklas Nielsen og AF Corse Ferrari #83, som skal ud at bygge videre på en rigtig god sæsonstart. Aktuelt er Nielsen og hans to franske kolleger på en delt førsteplads i klassen, og der er derfor alt at kæmpe for i Austin for den håbefulde østjyde.

Nicklas Nielsen og AF Corse kommer til Austin med en indtil videre bundsolid sæson i bagagen. Nielsen, Emmanuel Collard og Francois Perrodo kan køre sig i VM-føring i denne weekend hvis alt flasker sig.

Det hele kan følges lørdag og søndag. I dag, lørdag, er der træning fra 15-17 og 19.45-21.45 dansk tid, mens kvalifikationen køres 00.40 natten til søndag dansk tid.

Sekstimersløbet starter klokken 19.00 søndag aften. Det hele kan følges på betalings-apps fra FIA WEC og Motorsport.tv, ligesom Eurosport2 sender løbet live.

TV2 Sport er også med – de sender det forskudt mandag morgen fra klokken 06.00.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar