Danske High Class Racing har i de forgangne sæsoner primært slået sine folder i den europæiske European Le Mans Series, men nu er det danske team godt i gang med en udvidelse. Teamets hidtidige Dallara P217-Gibson er nemlig ét af to Dallara-chassiser, som det danske team råder over. To biler, som de agter at entrere med i den hastigt voksende Asian Le Mans Series, når dennes 2019/2020-sæson har premiere på Shanghai International Circuit i november.

Det har efterladt et hul i Europa, hvor High Class Racing er på plads med et nyt chassis i form af en ORECA. Et valg, som teamchef Peter Utoft fastslår ikke er et brud med Dallara. Snarere det modsatte:

Annonce:

– Vi forventer, at ORECA-raceren kan give lidt mere konkurrencedygtighed i den europæiske kalender. Vi skiftede, fordi vi gerne vil være mere sikre på udviklingen – her har Dallara været bagefter i forhold til reglementet, hvor man ikke har åbnet for de modifikationer, der skal til. Så vi købte lidt ORECA’en i en form for protest, men med det sagt, så er forskellen mellem ORECA og Dallara ikke stor.

Forskellen er ifølge Peter Utoft mest tydelig i starten af et stint, hvor bilen fra ORECA er noget hårdere ved dækkene og derfor god på en enkelt omgang. Men når du ud over de cirka ti omgange, så balancerer det sig ud, og Dallaraen bliver faktisk hurtigere til sidst – simpelthen fordi bilen fra ORECA er hård ved dækkene.

Anders Fjordbach var i fjor med russiske SMP Racing som reservekører til Le Mans. Det gav nordjyden hans første omgange på den franske bane. Men Fjordbach og resten af High Class Racing håber, at de snart kan tage springet ind på gridden til Le Mans. Foto: SMP Racing

Sigter efter Asien

Netop Asien er blevet et nyt og spændende mål i sportscars efter ellers at have ligget solidt i skyggen af Europa og USA i mange år. Asian Le Mans Series blev introduceret i 2009 til en turbulent tilværelse, og lukkede efter blot én sæson. I 2013 blev serien genoplivet, men eksisterede i flere år i skyggen af specielt ELMS, som vi kender fra Europa.

Men på det seneste – særligt båret frem af formlen, der tillader fuldt program offseason for os europæere, er det begyndt at vokse. Det er den udvikling, som Peter Utoft og co. håber at kunne komme med på til efteråret. Her er det planen, at Anders Fjordbach er en del af den ene kørerbesætning, ligesom han er fast mand i High Class Racing ORECA-raceren i ELMS:

– Nu har vi været i ELMS i to sæsoner og vil gerne udvide. Vi har set en del på kalenderen, og føler at tiden er moden til at hoppe ind i Asian Le Mans Series, som får et rigtig spændende setup til næste sæson. Særligt det nye løb på The Bend i Australien er noget, vi ser frem til. Asien er én ting, men Australien og australsk motorsport er virkelig noget for sig – så vi er glade for at kunne være med til at udvikle sportscarracing på de kanter.

– Vi vil gerne være det nationale danske team, som man har set andre blive tidligere. Det er det mere langsigtede håb for os. Vi håber absolut, at vi kan komme ud at køre Le Mans – måske allerede i år – men det er ikke det, som vores forretningsplan står og falder ved.
Peter Utoft, teamchef i High Class Racing

Noget helt andet er økonomien, fastholder han. Asien er nemlig ikke fuldstændig ukendt territorium for danskerne, som med Thomas Fjordbach som kører var med fremme i den asiatiske Audi R8 LMS Cup tilbage i 2015.

– Der er i høj grad både gode kørere og økonomiske interesser i Asien. Det er klart. Det med et setup, hvor vi kommer med to biler derude, handler om at udvikle kørere. Vi vil gerne på sigt stille to biler i European Le Mans Series, og dertil skal vi bruge kørere. Asian Le Mans Series har en bedre økonomi end den europæiske i den forstand, at det er lidt billigere end at køre ELMS. Samtidigt er det optimalt, at vi både får brugt vores infrastruktur og folk hele året rundt, forklarer han.

Han tilføjer:

– Med seks løb i ELMS og fire i Asien, så lander vi på i hvert fald ti løb på et år. ALMS vokser rigtig fint nu, og selvom den dykkede lidt forrige år, så tror jeg den bliver rigtig stærk nu. Bilerne bliver nyere og de får de samme dæk som i ELMS. Alt i alt har jeg gode forventninger til det.

Le Mans-ambitioner

Hvor peger det hele så hen for High Class Racing? Teamet har før haft ansøgninger ude om en af de eftertragtede pladser på gridden til Le Mans. Det er også tilfældet i år – men en sidegevinst ved Asian Le Mans Series er, at der på lige fod med ELMS er Le Mans-pladser på spil.

Indtil videre er kørerbesætningen ikke fastlagt for High Class Racing i ALMS, men man vil løbende lave tests over sommeren. Det næste og helt aktuelle skridt er fredagens offentliggørelse af de sidste teams, som får en plads på Le Mans i år. Det langsigtede håb er, at High Class Racing kan få dannebrog til at vejre i Frankrig, fortæller Peter Utoft:

– Vi vil gerne være det nationale danske team, som man har set andre blive tidligere. Det er det mere langsigtede håb for os. Vi håber absolut, at vi kan komme ud at køre Le Mans – måske allerede i år – men det er ikke det, som vores forretningsplan står og falder ved, fastslår han.

High Class Racing fik – som fredagens nyheder også siger – ikke en direkte invitation til Le Mans. Men som nummer to i reservefeltet er der chancer endnu. Se mere herunder!

Alle pladser besat til Le Mans

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar