Søndag eftermiddag blev i det hele taget en dyr én af slagsen, hvis man ellers ser European Le Mans Series med danske briller. Efter en premiere på Paul Ricard med danskere på podiet i alle tre klasser, så fik vi det modsatte denne gang i Belgien.

Helt skidt gik det for Mikkel Jensen og russiske G-Drive i LMP2. Jensen og det russiske team stormede ellers derudad og lignede længe en seriøs kandidat til sejren – men sådan skulle det ikke lige gå.

Annonce:

Jensen kæmpede op til den sidste time om sejren, da det begyndte at dryppe over banen. Det hele endte med en sjælden fejl og en tur i hegnet for østjyden, for han ramte en curb i Pouhon og blev sendt af banen.

Inden da fulgte ellers en super spændende duel over tre timer med løbets senere vindere, for Jensen og G-Drive fik leveret seriøs modstand til United Autosports Phil Hanson og Felipe Albuquerque.

I stedet endte sejren i hænderne på United Autosports, som gjorde rent bord og vandt i både LMP2 og LMP3.

LMP2’s øvrige danske indslag, High Class Racing, endte som nummer 13.

Hurtigst i LMP3 – men fik ingenting for det

I LMP3 må det givetvist være en lidt mellemfornøjet Malthe Jakobsen, som ser tilbage på weekenden. Thyboen markerede sig hele vejen som værende særdeles hurtig på den belgiske bane, og tog også fra SPA med klassens næsthurtigste omgangstid. Men lige lidt nyttede det.

Jakobsen startede bilen fra 5. startposition og var i sit stint med i kampen helt fremme. Men knapt så godt gik det for holdets andenkører James Dayson, som i sit stint både havde en afkørsel og en straf, som endte med at koste dyrt for det engelske hold. En femteplads blev udfaldet, og Jakobsen er nu firer samlet i LMP3.

Malthe Jakobsen og RLR MSport leverede ellers en lovende fart i LMP3, men det hele gik til grunde på et uheld og en straf i en weekend, der kunne have givet mere. Næste chance er på Paul Ricard, hvor thyboen debuterede i ELMS med et podie. Foto: RLR MSport

SPA blev også et nyt, dyrt bekendtskab for Michelle Gatting og Iron Lynx. Håbet var ellers, at det rent kvindelige Ferrari-crew kunne få en oprejsning efter et rædsomt løb på SPA i fjor, men desværre gentog historien sig.

Teamet gik ellers optimistiske ind til løbet, men en punktering til Manuela Gostner og sidenhen en drivethrough blev dyr. Siden fik teamet endnu en drivetrough for at have lavet den samme fejl i pitten én gang til, hvilket isoleret set kostede to gange et minut og 45 sekunder.

SPA blev ingen succes for Michelle Gatting og Iron Lynx. Foto: ELMS / Jakob Ebrey Photography

Facit blev en skuffende 8. plads i LMGTE – noget, som Iron Lynx helt klart vil jagte en revanche for, når det næste gang går løs i European Le Mans Series. Egentligt var det planen at næste løb skulle køres på Circuit de Catalunya i Spanien, men grundet Covid-19 har man flyttet det til Paul Ricard, som igen er værter for ELMS den 29. august.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar