Daytona efter 12 timer: Magnussens Cadillac straffet fra føring

#02: Cadillac Racing, Cadillac DPi, DPi: Earl Bamber, Alex Lynn, Marcus Ericsson, Kevin Magnussen
Foto: IMSA/Richard Dole /Michael Levitt/Brett Farmer

Natten på Daytona er for alvor i gang, og den har indtil videre budt på overvejende godt nyt for de danske deltagere. Det regner med afbrydelser i øjeblikket – mange små sammenstød over alt. Vi er nu midtvejs i løbet, og her er en opsamling på de seneste timer af løbet.

Kevin Magnussen havde et solidt indhop i Chip Ganassi Racings #02 og kørte bilen op i front over natten dansk tid. Undervejs nåede Kevin Magnussen også at sætte løbets hidtil bedste omgangstid i 1.34.0. Siden skete der dog det, at bilen blev sat lidt tilbage i stillingen igen, da Alex Lynn blev indblandet i et lille sammenstød efter safetycar, som gav bilen en punktering.

Chip Ganassi Racings #02 var i spidsen af løbet, men måtte se sig slået tilbage af et sammenstød og en følgestraf. Foto: IMSA/Michael Levitt

#02 var dog stadig med i den helt skarpe ende af løbet, for Earl Bamber kunne tage over fra Lynn, og efter en duel med Acuras Helio Castroneves bragte han atter bilen i front. Kort efter svarede Meyer Shank Racing dog tilbage i pitten og kunne sende Castroneves ud lige foran #02, efter de to biler stoppede samtidigt.

Det var dog ikke enden på dramaet for de to teams, for umiddelbart efter fik Castroneves en straf for at køre for hurtigt i pitlane, mens #02, som fik Marcus Ericsson bag rattet, spandt af banen efter et lille sammenstød med Tristan Nunez og også måtte se sig sat tilbage.

Ericsson fik oven i hatten også en drive-trough-straf for sammenstødet og er nu nummer syv og på omgangshøjde.


Der er i det hele taget lagt op til et brag i DPi, hvor alle bilerne fortsat er på omgangshøjde.

Drama i LMP2

Punkteringer har i det hele taget været et tema de forgangne timer, hvor danske High Class Racing ellers havde godt fat i føringen i LMP2-klassen men måtte se sig føringen gå op i røg, da Fabian Scherer på vej ind i sving 1 endte med at ramme muren hårdt. Bilen havde visuelt store skader, men i pitten viste det sig hurtigt at være mere kosmetisk end alvorligt.

Siden fik bilen dog problemer, som formentlig er relateret til uheldet. Bilen er stoppet og 27 omgange nede.

High Class Racing førte længe i LMP2, men en stor afkørsel kostede tid i pitlane. Indledningsvist var bilen hurtigt tilbage på banen, men den har siden fået et langt stop og er her midtvejs 27 omgange bagefter. Foto: IMSA/Michael Levitt

Mikkel Jensen er tilbage bag rattet hos PR1 Mathiasen Motorsports og har hele tiden været med i kampen blandt de tre førende i LMP2, som lige nu udgøres af Tower Motorsport, Racing Team Nederland og så PR1-raceren.

Mikkel Jensen har bragt #52 tilbage i front i LMP2. Foto: IMSA/Richard Dole

Den anden bil fra PR1, #11, løb for en times tid siden ind i en teknisk defekt og er 12 omgange bagefter, mens Jensen ovenpå den seneste afbrydelse kunne køre #52 tilbage i føring i LMP2.

I LMP3 er Malthe Jakobsen i fuld gang for Sean Creech Motorsports og de holder godt fast i spidsen af klassen. Bilen har også været inde til det store stop og fået nye bremser – Jakobsen har netop givet stafetten videre til Joao Barbosa på en andenplads.

Blandet dansk nyt i GT Daytona Pro og GT Daytona

I GT-klasserne har flere af de danske biler været i problemer de forgangne timer. Nicklas Nielsen kørte en fantastisk serie stints for AF Corses #21 og bragte bilen i føring i GT Daytona, men siden blev bilen ramt af et sammenstød og en punktering, da Luis Perez Companc kom til. Bilen er lige nu nummer ni i GT Daytona.

I samme klasse er Frederik Schandorff og Inception Racing til gengæld i fuld gang med at gøre comeback. Bilen blev efter en solid start på løbet indblandet i et sammenstød i pitlane, og teamet har siden kørt sig så godt tilbage i kampen, at Ollie Millroy i øjeblikket er gået i føring i GT Daytona.

Inception Racing er kommet godt igen efter teamets gode start blev forpurret af et uheld. Foto: IMSA

Nicki Thiim og Northwest AMR har på ingen måde haft et godt løb, og måtte se alle håb om et godt resultat forsvinde med et gearkasseproblem. Bilen er aktuelt 40 omgange bagefter. Tekniske problemer har også ramt hårdt hos Corvette Racing i GT Daytona Pro. Begge biler har været i garagen til længerevarende stop. Marco Sørensens #4 har her været ramt af problemer med generatoren.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

http://beta.boxengasse.dk/guides/guide-alt-du-skal-vide-om-imsa-weathertech-sportscar-championship-2022/

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: