ACO har udsendt den endelige deltagerliste til årets Le Mans, og i kraft af de sene annonceringer af henholdsvis High Class Racings anden bil i LMP2 og Nicki Thiims plads i Aston Martins #98 i GTE Am er der hele ti danskere til start i årets løb. Det 62 biler store felt tæller 186 kørere, som er fordelt på fem hypercars, 25 LMP2-prototyper, otte GTE Pro-racere og 25 biler i GTE-Am.

De ti danske kørere fordeler sig på LMP2, GTE Pro og GTE Am. I LMP2 finder vi danske Team Sashi High Class Racing, som minus Ricky Taylor stiller med rent danske besætninger på sine to biler. Det bliver #49 med Kevin Magnussen, Jan Magnussen og Anders Fjordbach, som kører med i det generelle LMP2-klassement. Derudover er der #20, som er det startnummer, det nordjyske team har for hele sæsonen i FIA WEC, hvor man er med i LMP2 Pro/Am. Her fortsætter Dennis Andersen og får til Le Mans selskab af Marco Sørensen og amerikanske Ricky Taylor.

Annonce:

I GTE Pro er verdensmestrene fra 2018/2019, Michael Christensen og Kevin Estré genforenet til Le Mans, hvor de deler #92 med en anden Le Mans-vinder i form af Neel Jani. Christensen er årets eneste danske kører i GTE Pro.

GTE Am er til gengæld med sine 25 biler en stor klasse i feltet i år, og der er igen lagt op til noget af en duel over de 24 timer, hvor nedskaleringen af flere mærkers indsatser i GTE Pro har betydet, at GTE Am om muligt er stærkere end nogensinde før.

Foruden AF Corse og Nicklas Nielsen, der deler startnummer 83 med Francois Perrodo og Alessio Rovera i FIA WEC denne sæson, så er han langt fra alene om at have sat et dannebrog på en Ferrari i klassen.

Iron Dames har netop revideret holdopstillingen, og det betyder, at Michelle Gatting i år kører Le Mans i #85 sammen med Sarah Bovy og Rahel Frey. Ligeledes i Ferrari finder vi også Mikkel Jensen, som er på plads hos japanske Car Guy Racing, der arbejder sammen med Kessel Racing og derfor kører under schweizisk flag. Jensen kører i #57 med japanske Takeshi Kimura og australieren Scott Andrews som makkere.

Endelig er Nicki Thiim tilbage i en Aston Martin Vantage AMR som en del af Aston Martins satsning i GTE Am. Han deler i år #98 med Paul Dalla Lana og Marcos Gomes.

Udover de fire faste klasser tæller feltet også en enkelt “Innovative Car” i egenskab af Association SRT41. Det er et projekt, som egentlig også var linet op til sidste års løb, men grundet Covid-19-pandemien kom bilen ikke til start. Association SRT41 går efter at blive Le Mans-historiens første hold, der stiller med handicappede kørere.

Løbet i 2020 blev uden publikum på lægterne. I år er der 50.000 billetter til salg, men vi må desværre vente til 2022 før der er chancer for fuldt hus igen. Foto: FIA WEC

Derek Bell er årets Grand Marshal

Samtidigt er det også annonceret, at årets Grand Marshal bliver den femdobbelte Le Mans-vinder Derek Bell, som fortsætter traditionen med at løbet har en Grand Marshal – den titel har eksisteret siden Henri Pescarolo i 2013 var den første. Som Grand Marshal er det Derek Bells opgave at føre det 62 biler store felt ud på formationsomgangen.

Bell vandt sit første Le Mans i 1975 i en Mirage-Ford, og efter et knapt så succesfuldt ophold hos Renault-Alpine i slutningen af 70’erne vendte Bell tilbage til toppen af skamlen på Le Mans i 1981 og 1982 i en Porsche 936, inden de sidste to sejre kom i 1986 og 1987 – ligeledes for Porsche, hvor han kørte sammen med Hans-Joachim Stuck og Al Holbert i Porsche 962C.

– Det er en kæmpe ære at blive inviteret til at være Grand Marshal for verdens største motorløb. Jeg har kørt Le Mans 26 gange på 27 år, og løbet er på mange måder blevet mit andet hjem. Jeg tror, mit livs bedste minde var da jeg i 1995 førte løbet sammen med som søn Justin og Andy Wallace i Harrods McLaren, hvor vi endte med at blive nummer tre. At stå på podiet med min søn var helt unikt. Det er altid noget helt særligt at være til løbet, som har så meget historie, og hvor jeg har haft så mange gode oplevelser med så mange gode holdkammerater. Tak Le Mans!, siger Derek Bell i den officielle pressemeddelelse.

Du kan se hele deltagerlisten her!

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar