Der blev helt som ventet drama hele vejen til det ternede flag i årets WEC-finale, som man roligt kan kalde en succes set med danske øjne. Klassesejr til Michael Christensen og Porsche #92, som dog må afstå titlen som verdensmestre i GTE Pro til Nicki Thiim og Marco Sørensen, der med hiv og sving fik trukket deres andet verdensmesterskab i land.

Og – som om det ikke var nok – så lykkedes det Nicklas Nielsen og AF Corse at tage VM-titlen i GTE Am hjem til trods for, at de startede løbet otte point efter den førende bil fra Aston Martin-teamet TF Sport.

Annonce:

Der var ikke nogen over og ikke nogen ved siden af Porsche #92 i finalen i Bahrain. Michael Christensen og Kevin Estré kronede en fantastisk stærk weekend med løbssejr.

Det lange, seje træk

Nicki Thiim og Marco Sørensen kom ellers alt andet end godt fra start i bestræbelserne om at tage et nyt VM med Aston Martin. Efter et par timers kamp med Porsche #92 og #91 kom en full course yellow-periode fordi der var vragdele på banen. Det ramte ret så uheldigt sammen med pitstrategien for #95, der endte med at tabe en del terræn og lå sekser i GTE Pro umiddelbart efter.

Senere fulgte bremseproblemer også, hvilket kostede et skift af bremseklodserne for #95. Det hjalp heller ikke just Danetrain frem i rækkerne, som Marco Sørensen også tørt bemærkede det i et interview med FIA WEC efter sit dobbeltstint:

– Det er ikke en hemmelighed, at vi skiftede bremserne. Vi er fuldt fokuserede på at få bilen i mål nu – bremserne er fine igen, men vi må være forsigtige.

Aston Martins Danetrain havde ikke en nem finaledag på kontoret, hvor Aston Martins racere generelt havde bremseproblemer. Det kostede blandt andet #95 deres skud på at kunne ende året med en løbssejr.

Til gengæld endte Aston Martins bremseproblemer også med at koste udfordrerne fra #97 dyrt i de afgørende minutter. Med 43 minutter igen blev bilen trukket ind til et lignende bremseskifte. Summa summarum blev, at #97 endte nede som nummer fire efter stoppet, mens #95 blev nummer fem i GTE Pro – og således kunne Danetrain sikre titlen på en dag, hvor det ikke helt klappede.

Porsche tog det ternede flag med en 1-2-sejr efter en pragtpræstation af et løb, hvor Michael Christensen og Kevin Estré var hamrende stærke hele vejen gennem de otte timer og sejrede i #92 foran #91. Samtidigt indbringer det også de forsvarende verdensmestre bronzen.

Nicklas Nielsen tager VM i debutsæsonen

I GTE Am startede Aston Martin og TF Sport med overhånden i forhold til at kunne tage VM-titlen, men det endte med at blive lidt af en thriller til sidst. Med lidt under en time igen gik TF Sport ind fra spids til det sidste pitstop og skiftede i den forbindelse klodser og skiver. Det bragte for alvor AF Corse og Nicklas Nielsen ind i kampen igen, efter danskerens Ferrari startede sidst og længe kæmpede for at komme frem. Undervejs blev holdet også ramt af en straf efter Emmanuel Collard brød banens track limits gentagne gange, hvilket også kostede tid.

Nicklas Nielsen og AF Corse formåede at hente pointforskellen ind og sikrede sig dermed VM i GTE Am – dermed er Nielsen verdensmester i FIA WEC i første forsøg. Foto: FIA WEC

Aston Martin-stoppet sendte imidlertid Nicklas Nielsen i føring af GTE Am, og efter et hurtigt sidste stop med to dæk og fuel, da der var 38 minutter igen kunne Nielsen køre på banen igen som nummer fem i GTE Am, mens TF Sports #90 lå nummer otte. Med en difference på otte point ville dette i sig selv være afgørende, da der er ni points forskel mellem P5 og P8. Men sådan ville Nielsen det ikke.

Han kørte sig længere frem i den sidste halve time og op som nummer to efter Larry Ten Voorde i Team Project 1’s Porsche, og sådan blev det også til mål.

Toyota ender LMP1-æraen

Blandt prototyperne blev det en sidste WEC-sejr til Toyota #7 i en lidt trist finale for klassen – hvor kun Toyotas to biler var med i LMP1.

Drama var der til gengæld hele vejen til mål i LMP2, som endte med sejr til Jackie Chan DC Racing efter en lang kamp med JOTA Sport. Her var det hele ved at ende i et sammenstød mellem Jackie Chan DC Racings Gabriel Aubrey og JOTA’s Antonio Felix da Costa med 20 minutter igen – men begge biler klarede heldigvis frisag, og endte i samme rækkefølge i mål.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar