Det blev lige ved og næsten i kvalifikationen for to af de danske islæt i weekendens fjerde afdeling af European Le Mans Series på Monza.

I LMP2 må Mikkel Jensen og G-Drive igen sætte kampen om en løbssejr ind fra 2. position, når det går løs i morgen på Monza. Det bliver spændende at se, om det russiske team denne gang har heldet med sig i et stærkt LMP2-felt, for de har gentagne gange i sæsonen bevist, at farten er til podiets øverste trin – men indtil videre har der ikke været fuld valuta for satsningen.

Annonce:

I lørdagens kvalifikation tog United Autosports og Filipe Albuquerque endnu en pole position i LMP2 – den sjette i træk til Albuquerque, da han akkurat fik slået en ellers stærkt kørende Nyck de Vries fra G-Drive. Marginalerne faldt ud til United Autosports med 0,093 sekunders forskel.

High Class Racing og Anders Fjordbach blev undervejs hindret af et spin – 14. position blev facit efter en svær kvalifikation på Monza. Foto: ELMS/JEP

Hos danske High Class Racing kunne Anders Fjordbach indkassere 14. bedste tid efter en svær tidtagning, hvor Fjordbach undervejs spandt af banen og fik afbrudt sit flow. I en session på ti minutter er den slags dyrt, og det måtte det danske team også sande på Monza.

Malthe Jakobsen fortsætter stimen

I LMP3 bygger RLR MSport og særligt Malthe Jakobsen til gengæld videre på storformen – og den unge thybo satte endnu en tyk streg under sit potentiale. Hele vejen lå Jakobsen i duel med Wayne Boyd og United Autosports’ bidrag i LMP3. I sidste ende tog nordirske Boyd sin tredje pole position i sæsonen, men det blev ikke uden kamp.

Malthe Jakobsen kæmpede hele vejen med United Autosports Wayne Boyd om pole position. Det hele endte med pole til Boyd, men RLR MSport ser stærke ud inden morgendagens fjerde løb i sæsonen. Foto: RLR MSport

Hele vejen skiftedes de to til at have hurtigste tid, men Boyds sidste forsøg i 1.43.017, var 0,261 sekunder hurtigere end Malthe Jakobsens afgørende bud. Om ikke andet sætter det atter Malthe Jakobsen og det engelske RLR MSport-team i en gunstig position til at sikre nogle vigtige point i den samlede stilling. Aktuelt er RLR MSports #15 nummer fire i tabellen, men kun fem point skiller dem aktuelt fra en andenplads – så der er alt at køre for i LMP3.

I GTE viste Ferrari format på hjemmebanen, da det blev til pole position for Andrea Piccini i Iron Lynx #60. Piccini tog pole foran Richard Lietz i Proton Competitions Porsche #93, mens top tre rundes af Alessio Picariello, ligeledes i Proton Competition Porsche.

Michelle Gatting og Iron Lynx åbner løbet på Monza fra 5. position i GTE. Foto: ELMS/JEP

Michelle Gatting og Iron Lynx’ anden bil, #83, åbner fra femte position på den kvalifikation, som Rahel Frey kørte.

Resultater fra kvalifikationen

Husk, at du kan streame løbet søndag live og gratis på Youtube. Du kan se med her – det er fra 10.40 søndag formiddag.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar