Hverken Mikkel Jensen eller Malthe Jakobsens respektive teams, G-Drive og RLR MSport, fik noget synderligt ud af et ellers godt udgangspunkt på Monza. Lørdag kvalificerede Nyck de Vries G-Drive-raceren som nummer to i LMP2, mens Malthe Jakobsen satte sig på næstbedste tid i LMP3.

Men efter under en omgang var det hele spildt – og i stedet blev det i høj grad United Autosports dag – det amerikanske team er nu mestre i ELMS én runde før tid, og kan tilføje det til en rekordsæson, hvor de allerede har vundet Le Mans og titlen i WEC.

Annonce:

Der var kaos fra første færd på Monza. Roman Rusinov (midt i billedet) blev skubbet af, mens de senere vindere og mestre fra United Autosport (#22) tog en dyr tur gennem gruset. Foto: ELMS/JEP

Løbet begyndte med fugtig, men optørrende asfalt, og det skabte en del forskydninger fra første færd.

I starten blev Roman Rusinov skubbet af banen i første sving, og en tur over curben endte med at tage så hårdt på bilen, at en køler gik i stykker. Det kostede en tur i pitten, men det lykkedes ikke det russiske team at få bilen til at virke – og siden måtte man helt trække #26 ud af løbet til stor ærgrelse for Mikkel Jensen og resten af teamet, hvis mesterskabshåb blev endegyldigt parkeret.

Starten sendte også de senere vindere fra United Autosport på overarbejde, for Phil Hanson røg gennem gruset efter balladen i 1. sving, og det satte United Autosport i gang med kampen for at sikre det, man roligt kan kalde et comeback fra bagerste plads i klassen.

RLR MSport fik desværre ikke noget ud af Malthe Jakobsens flotte forarbejde i LMP3. Holdkammeraten James Dayson var med i et sammenstød i Curva Grande på første omgang, og det endte med at koste det engelske team dyrt i Italien. Foto: ELMS/JEP

Meget bedre gik det ikke for Malthe Jakobsen og RLR MSport i LMP3. James Dayson startede i bilen og kom ellers godt fra land, men blev i Curva Grande indblandet i et sammenstød, som sendte tre biler af banen. Det slap Dayson klart værst fra, og endte med at holde på tværs. Det kostede rigtig meget tid, som teamet aldrig lykkedes med at få indhentet.

En niendeplads blev facit på en weekend, der indledningsvist lovede en del mere, mens Inter Europol Competition tog sejren i klassen.

Flot løb fra High Class Racing

Anders Fjordbach og Dennis Andersen fik til gengæld det absolut bedste ud af kaosset i starten. High Class Racing satsede rigtigt og startede bilen på slicks, mens andre gik på intermediates. Et par safetycars faldt til gengæld heldigt ud for danskernes strategi, og det bragte Anders Fjordbach i spidsen for løbet indtil godt over halvvejs gennem de fire timer.

Konkurrencen fra United Autosports to biler kunne High Class Racing ikke holde nede, men Fjordbach og Andersen kæmpede godt for sagen og kunne efter en lang kamp med Dragonspeed-bilen i løbets afgørende fase køre en velfortjent fjerdeplads hjem. En fjerdeplads, der lige så godt kunne have været en tur på skamlen.

Lidt over midtvejs gik #22 med stærke stints fra Phil Hanson og Felipe Albuquerque i spidsen og blev der, mens søsterbilen, #32, også kom forbi – og til gengæld var der trekamp om tredjepladsen mellem netop Dragonspeed, Anders Fjordbach i High Class-bilen og Nicolas Lapierre fra Cool Racing.

Anders Fjordbach og High Class Racing ramte helt rigtigt på strategien og åbnede på slicks. Det viste sig at være en rigtig god idé for det danske team. Foto: ELMS/JEP

Resultatet glæder High Class Racings manager Nikolaj Johansen, som fremhæver, at teamet fik vist god styrke på Monza:

– Det blev et rigtig godt løb for os, og vi fik heldigvis valgt rigtigt på dækkene. Vi tager i hvert fald det med her fra Monza, at vi er konkurrencedygtige i klassen og i det hele taget har været godt med hele ugen her. At vi ikke fik kvalifikationen til at virke og startede som nummer 14 var slet ikke repræsentativt for hvad vi havde med – vi har en stærk pakke, og den håber vi at få endnu mere ud af næste gang i Portugal, forklarer han til Boxengasse.

Nyt podium til Iron Dames

I GTE blev det for andet løb i rap til en tredjeplads for Michelle Gatting og Iron Dames-Ferrarien. Fra start var det ellers trioens søsterbil, #60, som startede fra pole position, men deres ambitioner blev undervejs slået i stykker af et sammenstød med en prototype. #60 endte med at udgå.

I stedet blev det Ferrari-kollegerne fra Kessel Racing, som tog stikket hjem foran Proton Competitions Porsche #77 og Iron Dames i #83, som kørte et fornuftigt løb og endnu engang sikrede vigtige point forud for sæsonfinalen i Portimao næste måned.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar