FIA WEC klar med rekord-grid til 2022

unnamed (6)
Foto: FIA WEC

FIA WEC kan til marts blænde op for en rekordstor deltagerliste, når kampen om 2022’s VM-titler skydes i gang med 1000 Miles of Sebring. 39 biler er på plads til fuld sæson, og ligeledes er deltagelsen i Hypercar og LMP2 også rekordstor. Peugeot slutter sig som bekendt til Toyota, Alpine og Glickenhaus i Hypercar, og i LMGTE Pro får Ferrari og Porsche i år udfordring fra Corvette Racing, som for første gang er i WEC på fuld tid.

Set med danske briller har deltagerlisten også kastet et par overskrifter af sig – og der er flere på vej, for indtil flere teams har ikke sat deres fulde lineups endnu. Det gælder fx hos Iron Dames, som indtil videre kun har Rahel Frey på listen, og derfor ved vi fortsat ikke, om Michelle Gatting kører WEC i 2022.

Thiim tilbage i WEC

Sikkert er det til gengæld at Nicki Thiim er tilbage i FIA WEC på fuld tid med Paul Dalla Lanas Northwest AMR, hvor Thiim og canadieren får selskab af David Pittard, som debuterer i FIA WEC. Pittard husker nogle sikkert fra BMW’s GT3-program, hvor han blandt andet kørte sammen med Mikkel Jensen.

Nicki Thiim er tilbage i FIA WEC på fuld tid i LMGTE Am. Foto: Aston Martin Racing

Peugeot har heller ikke slået holdopstillingerne fast i Hypercar, så vi ved endnu ikke, om vi får Kevin Magnussen og Mikkel Jensen samlet på én bil eller ej. Sikkert er det dog, at de to nye Peugeot 9X8 får startnumrene 93 og 94 med Paul di Resta og Loic Duval som de indtil videre eneste placerede navne. Den nye Peugeot 9X8 er desuden anført som “Subject to homologation”, og skal derfor godkendes før det bliver en realitet – noget, som ByKolles netop har fået en afvisning på, da de gerne ville genoplive det hedengange engelske navn Vanwall og køre i Hypercar i år – men med debut på SPA senere i 2022. Her har Peugeot Sport endnu ikke kunnet sige, hvornår den nye bil får sin debut.


I LMP2 vidste vi allerede, at AF Corse ville gå ind, og at Nicklas Nielsen tager hoppet fra GTE Am til LMP2 med François Perrodo og Alessio Rovera, mens Oliver Rasmussen i dag er blevet præsenteret hos JOTA Sport. Derudover vinker danske High Class Racing farvel til at køre WEC på fuld tid, og det danske team har i stedet rettet fokus mod IMSA samt Asian Le Mans Series i denne sæson.

Michael Christensen og Kevin Estré er tilbage som holdkammerater hos Porsche i LMGTE Pro. Foto: WEC

Ligeledes var det i LMGTE Pro på plads, at Michael Christensen er tilbage som fabrikskører hos Porsche – han træder ind i #92 og erstatter Neel Jani i det lineup.

En helt anden nyhed er, at WEC skifter benzin i 2022, og får den nye Excellium Racing 100 fra TotalEnergies. Benzinen er designet til at nedbringe udledningen af drivhusgasser med minimum 65% i sammenligning med traditionel benzin.

Du kan se hele 2022-feltet her!

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: