6 Hours of SPA blev endnu et superdramatisk løb i en WEC-kalender, der ikke ligefrem har skortet på drama. Klassisk vejrkaos i Ardennerne og hele tre røde flag var blandt ingredienserne, da Toyotas #7 med Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez vendte en for Toyota uvanligt skidt kvalifikation til en sejr på SPA-Francorchamps foran Alpines enlige Hypercar.

Toyota-søsterbilen, #8, startede ellers bedst, og Sebastien Buemi bragte sig i spids indenfor løbets første time, men måtte senere udgå med et problem med hybridsystemet i forbindelse med løbets første af tre genstarter. I stedet vandt nabogaragen hos Toyota.

Annonce:

Starten gik i tørvejr, men sådan fortsatte det ikke ligefrem… Foto: Gabi Tomescu/Focuspackmedia/FIA WEC

6 Hours of SPA blev kort sagt et løb, der havde det hele – hele vejen rundt. I GTE Pro gik kampen om sejren helt til den bitre ende, hvor AF Corses #51 med Alessandro Pier Guidi og James Calado endte med at tage klassesejren foran Michael Christensen i Porsches #92, som han deler med Kevin Estré.

Michael Christensen kæmpede en brav kamp i Porsche #92 på de sidste omgange, men Christensen endte med andenpladsen i kampen om sejren mod AF Corses James Calado. Foto: Gabi Tomescu/Focuspackmedia

Det hele endte i en vild finale over de sidste minutter, hvor Calado og Christensen var i direkte duel om sejren, og det hele blev først afgjort på sidste omgang. Dermed tager Ferrari årets første gevinst i GTE Pro.

I LMP2 skete der rigtig meget. Faktisk var Team WRT’s #31 helt oppe at føre samlet i forbindelse med det første røde flag, da Robin Frijns var den første, der satsede på full wets – og satsede rigtigt, da regnen begyndte at falde.

Det bragte WRT-bilen i spids, og faktisk førte de videre gennem de to næste røde flag, som henholdsvis faldt på baggrund af det vilde vejr og reparationer på barrieren efter Alex Brundle kørte galt i sin LMP2-bil fra Inter Europol.

Mod slutningen holdt den generelle føring dog ikke længere for WRT og Robin Frijns, og René Rast kunne til sidst overtage og køre bilen i mål foran holdkammeraterne fra Realteam by WRT, mens JOTA Sport rundede podiet af med Gonzalez, Da Costa og Stevens.

For Oliver Rasmussen og JOTA Sport endte løbet før tid – et crash sendte bilen i garagen, og den kom ikke tilbage i løbet igen.

Nicklas Nielsen og AF Corse åbnede fra pole position i LMP2, men fik kæmpet sig gennem vejret og kunne med en niendeplads i LMP2 tage en ny sejr i LMP2 Pro/Am – teamets anden i streg.

I GTE-Am blev det sejr til Dempsey-Proton Porschen med Christian Ried, Sebastian Priaulx og Harry Tincknell, som endte med at sejre foran Aston Martins ellers to stærkt kørende biler fra TF Sport og NorthWest AMR. Med resultatet tager Marco Sørensen og Nicki Thiim således hver deres anden podieplads i år – på Sebring vandt Thiim og NorthWest AMR som bekendt, mens Marco Sørensen og TF Sport blev nummer to.

Mikkel O. Pedersen og Porsche-teamet Team Project 1 blev nummer fem i GTE Am, mens Iron Dames med Christina Nielsen som stand-in havde en skidt dag i Belgien. En tidlig tur i gruset blev starten på en svær dag, men teamet fik kørt bilen hjem til en tiendeplads.

Iron Dames’ #85. Foto: FIA WEC

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply