Første BMW-sejr siden 2010 i afbrudt Nürburgring 24h

ADAC TOTAL 24h Nürburgring 2020 - Foto: Gruppe C Photography; #099 BMW M6 GT3, Rowe Racing: Alexander Sims, Nicky Catsburg, Nick Yelloly, Philipp Eng
Foto: BMW M GmbH / Four Motors GmbH

Hvis Nürburgring og Eiffelbjergene er notorisk kendte for én ting – så er det vilde vejrforhold. Det kan være varmt og solrigt, men det kan også være styrtregn i timevis. Sidstnævnte blev i høj grad en del af fortællingen om Nürburging 24h 2020.

Løbet blev stoppet efter godt syv timers kørsel, efter regnen for alvor tog til sidst på aftenen lørdag, og inden da havde det vilde vejr luget ud i feltet. Klokken 22.45 blev der flaget med røde flag.

I toppen gik det blandt andet ud over Dries Vanthoor og Audi, som røg af banen i Kallenhard, og Christopher Haase undgik heller ikke et spin i sin Audi R8 fra Team Car Collection.

Flere uheld i regnvejret gik også ud over blandt andet Mercedes, da Raffaele Marciello kort før afbrydelsen satte sin Mercedes-AMG GT3 Evo fra GetSpeed Performance af samme sted som Vanthoor.

Søndag forbedredes vejrforholdene imidlertid, og det endte med at blive en lang kamp mellem ROWE Racings BMW #99 med Alexander Sims, Nick Yelloly og Nicky Catsburg, som endte med at tage den generelle sejr, efter ROWE Racing ramte helt rigtigt med det sidste dækskifte. Den nærmeste konkurrent i form af Car Collections Audi R8 #3 med Christopher Haase, Mirko Bortolotti, Robin Frijns og Markus Winkelhock. Audi valgte i løbets afgørende fase at lade Haase tage en omgang mere, hvilket kostede føringen på stoppet.


Nummer tre blev endnu en BMW i form af Team Schnitzers M6 GT3 med startnummer 42 – og Augusto Farfus, Jens Klingmann, Martin Tomczyk og Sheldon van der Linde som kørere.

Mikkel Jensen og Team Walkenhorst Motorsport fik et svært Nürburgring 24h i år. Trods rigtig stærke takter i sæsonens hidtidige løb i Nürburgring Langstrecken Serie, så fandt BMW-holdet aldrig rigtig farten på regndækkene i de svære vejrforhold. I modsætning til de fleste konkurrenter, som kører på dæk fra Michelin, så bruger Walkenhorst Yokohama som dækleverandør. De japanske dæk har gennem sæsonen vist sig rigtig gode i tørvejr, mens regndækkene ikke for alvor har været hurtige nok.

Walkenhorst Motorsport kæmpede hele vejen med farten i det våde føre. Det hele endte med en 12. plads for Mikkel Jensen, Christian Krognes, Jordan Pepper og David Pittard. Foto: BMW

Derfor håbede teamet hele vejen på tørvejr, men vejret kom aldrig til at gøre Jensen og Walkenhorst nogen tjenester, og Walkenhorsts bil med dansk islæt kunne til sidst tage en 12. plads med hjem.

Klassesejren udeblev for Henrik Bollerslev og Four Motors

Regnen gik også ud over løbet ned gennem rækkerne. I klassen for alternative brændstoffer, AT, endte det med en andenplads i klassen til Henrik Bollerslev og Team Lindholm Leasings satsning med tyske Four Motors.

Four Motors fik begge biler hjem og vandt 1-2 i klassen for alternative brændstoffer. Henrik Bollerslev var en del af kvartetten bag rattet på teamets Porsche Cayman. Foto: Four Motors GmbH

Egentligt var klassesejren længe en mulighed, men i sidste ende ramte Four Motors anden bil rigtigt på strategien i det svære vejr. Mod slutningen af løbet så det ud til at tørre op, og fra 2. position i klassen valgte Henrik Bollerslev og teamet at satse på dækstrategien. Regnvejrsdæk blev byttet til skårne slicks:

– Det er en stor forløsning at bringe bilen hjem uden en skramme i sådan et vejr her. Vi må tage til takke med en andenplads og ønske søsterbilen tillykke med sejren i AT. Jeg kørte bilen i mål, og lige op til jeg skulle i bilen, var regnen ved at aftage. Så vi satsede på skårne slicks – og bedst som jeg lige kørte ud, så tog regnen til én gang til. Det er de dæk altså ikke lavet til…., konstaterer han og tilføjer:

– Men vi havde den ene chance at satse, for hvis vi gik ind og skiftede dæk igen, så ville vi i hvert fald ikke kunne kæmpe om føringen. Vi håbede, at vejret kunne hjælpe, men det skete først til allersidst, og der var det for sent. Men nu har jeg to andenpladser i rap i det her løb, og jeg er absolut opsat på at tage det sidste trin op til næste år, lyder det fra en træt, men tilfreds Henrik Bollerslev.

Speciel andenplads til Møller Madsen

Nicolaj Møller Madsen var blandt de kørere, som havde et hidsigt dobbeltprogram på både Nürburgring og Zandvoort, som i weekenden lagde asfalt til GT4 European Series.

Nürburgring 24h endte med en andenplads til Team Allied Racing GmbH efter afbrydelsen af løbet. Planen var, at fynboen skulle have været i bilen om natten, men afbrydelsen af N24 blev i stedet bare til ventetid.

Planen var, at Møller Madsen skulle have overtaget Allied Racings Porsche på Nürburgring klokken 23.05, men kort forinden blev løbet afbrudt – og Møller Madsen måtte således sætte sig til at vente.

N24 blev som bekendt genoptaget klokken 08.00, og inden da var Allied Racing-køreren nødt til at drage tilbage til Zandvoort – inden turen igen gik til Nürburgring for at fejre resultatet med teamet. Alt i alt et Nürburgring 24h, der ikke gik som ventet for Møller Madsen.

https://www.facebook.com/Mollermadsenfan/posts/10160232529039112

Dansk klassesejr i SP8

I SP8-klassen endte det med sejr til WS Racings Kristian Jepsen og Jan Sørensen, som gennemførte 24-timersløbet og samtidigt vandt det, da de blev eneste klassificerede bil i klassen. I V2T-klassen gennemførte Team AVIA Sorg Rennsport også Nürburgring 24h og tog en femteplads i klassen.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: