Et trin op, eller et skud mere i LMP3? Det er et spørgsmål som Malthe Jakobsen og baglandet i Thy er i fuld gang med at finde svaret på i disse dage. For mens sæsonen er gået på hæld de fleste steder, så har Malthe Jakobsen stadig fuld gang i arbejdet frem mod næste sæson. Den unge thybo rundede 2021 af med at køre IMSA-finalen Petit Le Mans, og er netop kommet hjem efter en test på Estoril, hvor han fik sine første kilometer på prototype-stigens næste trin: LMP2.

Testen var med russiske G-Drive Racing, og det var først og fremmest en stor oplevelse at tage det store skridt op ad stigen. Hvor de LMP3-racere, som Jakobsen de seneste to sæsoner har kørt, leverer cirka 460 hk, så er LMP2-raceren med langt mere downforce, 600 hestekræfter og kulfiberbremser et spring.

Annonce:

– Testen gik godt. Det var virkelig en fed oplevelse, og den bil er noget af det fedeste, jeg nogensinde har kørt i. Det er jo en drengedrøm – ét er, at den er stærk, men det er lige så meget downforce og bremser, man bliver imponeret af. Man bremser cirka de samme steder som i LMP3, men du kommer derhen 30-40 km/t hurtigere. Det var fantastisk, forklarer han og tilføjer:

– Jeg er vildt glad for at få chancen. Jeg er jo bare en helt almindelig dreng, der har kæmpet hårdt for at nå mine mål, og derfor er det ekstra vildt at stå her i dag. Jeg forsøger hver gang at lære så meget, som jeg overhovedet kan, og jeg lærte rigtig meget af den her test på Estoril.

Om det bliver LMP2 eller LMP3 i 2022 er dog ikke sikkert endnu:

– Vi arbejder på lidt af hvert – LMP2 kunne være sjovt, men kommer der det rigtige tilbud i LMP3 er det bestemt også på bordet. Vi er ikke helt i mål endnu, men der arbejdes på sagen, fortæller han til Boxengasse.

IMSA-debuten

Resultatmæssigt var debuten i USA ikke helt, hvad Malthe Jakobsen rejste til Atlanta efter, for teamet måtte undervejs udgå efter at have markeret sig i spidsen af LMP3-feltet hele weekenden. Men debuten var meget mere end resultatet – læringen står først for, og så var der selve oplevelsen over there, slår Malthe fast overfor Boxengasse.

– Petit Le Mans var jeg vild med fra første sekund. Stemningen var vanvittigt fed, og USA er bare et fantastisk motorsportsland. Tilskuerne bor nærmest ude på banen hele weekenden og har adgang over alt – det giver bare alt noget ekstra. Så man kan sige, at når selerne er spændt, så er opgaven den samme – men alt det udenfor er noget særligt, konstaterer han og fortsætter:

– Road Atlanta var også et kæmpe hit for mit vedkommende. Det er en super kontant bane, og der er altså ingen kære mor der. Det er et sted, hvor du skiller dig ud, hvis du er god, men hvis du laver en fejl, så tager du en mur. Så USA og IMSA er kort og godt noget, som jeg håber, vi snart kan gøre igen, afrunder Malthe Jakobsen.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply