BMW har lige trukket sig fra WEC, og selvom også Ford på rygteplan barslede med et farvel, så har det ikke været officielt før nu. I dag, med testdagen til årets Le Mans liggende klar i weekenden, har Ford nemlig annonceret, at også de er fortid, når den næste Super Season i FIA WEC sættes i gang til september.

Ford har dog tænkt sig at sige farvel med stil, og derfor har de i dag løftet sløret for en stribe retro-bemalinger, som vil pryde deres biler under årets Le Mans.

Annonce:

Bilerne har fået designs, som afspejler Fords tidligere såvel som nuværende succeser på Le Mans, hvor “Den blå Oval” som bekendt senest vandt i 2016. Desuden følger privatteamet Keating Motorsports trop i GTE Am, hvor de også har retrofarver på programmet i form af titelsponsoren Wynn’s.

2019 bliver således afslutningen på Fords fabriksprogram med Ford GT, som startede i 2016, da Ford ville markere 50-årsjubilæet for deres storsejr i 1966. Det lykkedes som bekendt med sejr.

Den sorte #66 skal køres af Stefan Mücke, Olivier Pla og Billy Johnson, og har fået sine farver fra bilen, som Bruce McLaren og Chris Amon sejrede med i 1966.

#67 har fået farverne fra den Ford GT40, som Dan Gurney og A.J. Foyt førte til sejr året efter, altså i 1967. Den nutidige udgave har Andy Priaulx, Harry Tincknell og Jonathan Bomarito på kørerlisten, mens #68 beholder de kendte farver fra den nye Ford GT. Det gør den, fordi nummeret også sad på bilen, der sejrede i 2016. Årets version af vinderbilen får Dirk Müller, Joey Hand og Sébastian Bourdais æren af at køre.

Endelig stiller Ford også med #69, som har lånt farverne fra den bil, der blev nummer to i den legendariske 1-2-3-sejr i 1966. #69 køres af Scott Dixon, Ryan Briscoe og Richard Westbrook.

– Ford GT blev skabt for at tage Ford tilbage i GT-racing. Programmet har været en stor succes for vores koncern, og vi har nydt de store udfordringer, som programmet har kastet af sig i de seneste fire år. Le Mans er dog ikke helt slutningen på programmet, for vi har fortsat en halv sæson i IMSA Weathertech Sportscar Championship tilbage, forklarer Mark Rushbrook, direktør for Ford Performance Motorsports, i en pressemedddelelse.

Ny BOP

Samtidigt blev tirsdag også dagen, hvor den første Balance of Performance forud for Le Mans blev offentliggjort.

Fords fire fabriksbiler får 12 kilo mere med på testdagen end i sidste års løb, men har også fået en anelse mere ladetryk end de havde ved sidste års løb.

BMW’s M8 bliver ni kilo tungere og får lidt mindre ladetryk, mens Porsches 911 RSR har fået to kilo mere ombord.

En stribe biler er blevet lettet med syv kilo hver – det er Chevrolet Corvette C7.R, Ferrari 488 GTE Evo samt Aston Martin V8 Vantage GTE, men Balance of Performance vil formentlig blive revideret op til flere gange inden vi ser løbet starte.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar