Gabriele Tarquini stopper karrieren

TARQUINI Gabriele, (ita), Hyundai i30 N TCR team BRC Racing, portrait during the 2018 FIA WTCR World Touring Car cup of Macau, Circuito da Guia, from november  15 to 18 - Photo Francois Flamand / DPPI
Foto: Hyundai Motorsport

Det er én af de helt store i touringcars som siger farvel, når WTCR kører sæsonfinalen i Rusland senere i november måned. Gabrielle Tarquini har i dag annonceret sit karrierestop og ender derfor sin karriere hos Hyundai, for hvem han har været med lige siden udviklingsarbejdet begyndte i 2017. Det gik i øvrigt så godt, at Tarquini tilbage i bilens debutløb på Zhejiang Circuit stjal hele showet ved at køre sig op fra en startposition som nummer 14 til sejr i bilens debutløb.

Inden TCR og inden Tarquini blev én af verdens mest succesfulde kørere i touringcars var italieneren hele vejen gennem rækkerne til F1, hvor han kørte 78 løb, og i 1987 slog italieneren igennem i touringcars, hvor han dengang startede med at køre VM for Alfa Romeo i den daværende 75 Turbo, og siden er det blevet til næsten 700 løb for Alfa Romeo, BMW, Honda, SEAT, Lada og senest Hyundai.

Tarquini vandt VM to gange, i 2009 for SEAT og 2018 for Hyundai, ligesom han også tog titlen i BTCC i 1994 og European Touring Car Championship i 2003 for Alfa Romeo.

Tarquini var en vigtig del af udviklingsteamet bag Hyundai i30N TCR-raceren og annoncerede karrierestoppet på hjemmebane i Italien i dag, hvor WTCR kører i weekenden på Adria. Hyundais teamchef Andrea Adamo siger om Tarquinis karrierestop:

– Det er helt umuligt at sætte ord på, hvor meget Gabriele Tarquini har betydet for Hyundai Motorsport. Fra starten af vores projekt med i30N TCR har han været med i udviklingen i bilen – og med ham fandt bilen hurtigt formen. Vi vandt debutløbet og Gabriele blev vores første verdensmester i WTCR i 2018. Jeg har arbejdet sammen med ham siden 1994, så det er svært at finde sig til rette med, at han stopper med at køre, og han vil blive savnet ude på banen. Vi snakker fortsat om, hvordan et eventuelt fremtidigt samarbejde kan se ud, men lige nu skal vi fejre hans fantastiske karriere og så må tiden vise, hvordan eventyret udenfor cockpittet former sig, siger Adamo i en pressemeddelelse fra Hyundai Motorsport.


i30N TCR er i WTCR blevet til den nye Hyundai Elantra N TCR.

Hovedpersonen selv har heller ikke nemt ved at sætte ord på sit farvel:

– Jeg er meget ked af det. Efter en så lang karriere, at den føltes som den aldrig ville ende, så tror man aldrig det her tidspunkt kommer. Men i livet har alt en start og en slutning, og det er jeg gammel nok til at forstå. WTCR har været en stærk serie i de seneste år, men jeg har kæmpet lidt med mine kvalifikationer. Løbene gik fint, men jeg besluttede tidligere i år, at tiden var inde. Det føles rigtigt at annoncere det her ved mit hjemmeløb i Italien, siger han og fortsætter:

– Det vil være virkelig svært at takke alle dem, der har hjulpet mig i min karriere – for listen er meget lang – fra familien og til Hyundai Motorsport. Og jeg ville gerne have Hyundai til at være den sidste fabrik, jeg kører for. Vi har så meget sammen fra den dag, vi startede med et blankt papir og udviklede i30N TCR og til hvor vi er i dag. Jeg vil ikke stoppe fuldstændig med at køre, for racing er som et stof for mig. Vi taler fortsat om fremtiden, og vi har haft så meget sammen over årene, siger han til Hyundais pressemeddelelse.

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: