FIA WEC bliver uden Ginetta på startlisten i LMP1 næste sæson – og den engelske prototype-producent vil desuden allerede skrue ned for sit engagement i indeværende sæson.

Dermed stiller Ginettas Team LNT med én bil til årets Le Mans, og vil desuden hverken køre SPA 6 Hours næste måned eller sæsonfinalen i Bahrain til November. Lawrence Tomlinson, direktør og ejer af Ginetta, siger, at han først og fremmest har mistet interessen i at drive team i LMP1.

Annonce:

– Jeg gør ting, der tjener penge til mig eller gør mig glad – og at køre WEC gør ingen af delene, siger han til Motorsport.com.

Men selvom Tomlinson og Ginetta synes at have lukket døren på at køre LMP1 i eget navn, så afviser Ginetta-bossen derimod ikke, at man ikke kan se hans G60 køre med private teams i baggrunden. Når WEC i 2021 får de nye Hypercars med ombord mener Tomlinson, at G60-raceren fortsat vil være et stærkt kort. Derfor er der et potentielt samarbejde under opsejling med Chris Dysons Dyson Racing. Dyson er desuden allerede kører hos Ginetta, og ifølge Tomlinson arbejdes der på et britisk/amerikansk samarbejde.
– Chris er interesseret i et program i WEC, og vil vil gerne bakke op om hans vision om at drive en eller to biler.
En bil på Le Mans
Valget om at stille med én bil er først og fremmest økonomisk – men det handler også om at tage højde for nogle af alle de usikkerheder, som verden lige nu står i med pandemien.
Ginetta Team LNT stiller til start med Chris Dyson, Guy Smith og Mike Simpson – men selvom der er bil og grej til at indsætte begge biler, så valgte Tomlinson at sige fra, forklarer han i interviewet med Motorsport.com.
– Vi har to af alt, vi skal bruge til en bil, men jeg vil ikke ud at køre med to og risikere store omkostninger, hvis løbet ikke bliver. Ingen ved helt, om Le Mans rent faktisk bliver til noget – tingene kan hurtigt vende for tiden.

I lighed med Ginetta, så har Rebellion også sløjfet deres anden racer i LMP1, og vi får derfor et felt med bare fire LMP1-biler på SPA til august.

En daglig dosis mod corona – 23. marts 2020

Comeback på vej: Ginettas LMP1-racer er tilbage

Ginetta klar med superbil til gaden

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar