Lørdagens GMR Grand Prix på Indianapolis endte med at blive lidt af et vejrlotteri. Som varslet fik tunge regnskyer sit greb om Indianapolis, og man udskød således starten med tre kvarter, ligesom regn og lyn fik en del indflydelse for Indy Lights-løbet, der blev kørt inden Indycar kom på.

Alex Palou, Will Power og Josef Newgarden i fight om føringen på første omgang. Foto: James Black/Penske Entertainment

Løbet fik en rodet start

Christian Lundgaard blev lidt et offer for den rodede start i regnen. Lundgaard forsøgte at gå yderst i sving 1, men endte med at ryge udenfor asfalten. Det kostede hurtigt danskeren fem placeringer. Til gengæld startede teamkollegaen Jack Harvey i #45 som lyn og torden og rykkede op som sekser.

Annonce:

Team Penskes Will Power startede fra pole, men fik hurtigt smidt tre pladser og blev indblandet i lidt skubberier på første omgang, hvilket endte med at McLaren Arrow SP kunne tage føringen med to biler – anført af seneste løbsvinder, Pato O’Ward i front.

Banen tørrede lynhurtigt, og allerede på tredje omgang var Colton Herta og Takuma Sato de første, der skiftede fra regndæk til slicks. Herta skøjtede rundt i banens anden sektor i jagten på at finde tør asfalt, men kort efter begyndte der at komme bid i dækkene. I Indycar er der som bekendt forbud mod dækvarmere, så det er afgørende at få arbejdet temperaturen op. Efterfølgende gik flere kørere i pit, og det blev til ren kamp om grip på banen fremfor overhalingerne.

Christian Lundgaard sikrede sig fredag aften dansk tid sit bedste kvalifikationsresultat i år, da han kørte en ottendeplads hjem i Fast 12. Lørdagens løb startede dog med en dyr satsning ind i første sving, som satte Lundgaard lidt tilbage i feltet. Foto: Joe Skibinski/Penske Entertainment

Selvom alle kørerne var skiftet fra våde til tørre dæk betød det ikke, at valget ikke havde konsekvenser. I store dele af løbet røg flere kørere af, og resulterede blandt andet i endnu en safetycar, da Team Penskes Josef Newgarden røg af og udgik – han var dog langt fra den eneste kører med dét problem.

Regnen kom igen – og Colton Herta gjorde arbejdet færdigt

Med lidt under halvdelen af løbet kørt gjorde regnen igen sit indtog over Indianapolis Motor Speedway, og trods feltet på dette tidspunkt var bag en safetycar, så var det kun et par kørere i den tunge ende af feltet, der tog sig tid til en tur gennem pitten for at få regndækkene på igen.

Billedet vendte dog hurtigt igen, og de fleste satsede atter engang på slicks, mens løbet, der på ingen måde gik ned på hverken dramatik eller afbrydelser endte med at blive kørt på tid til sidst.

Colton Herta tog sejren i GMR Grand Prix. Foto: James Black/Penske Entertainment

Det hele sluttede under safetycar, og endte med sejr til Andretti Autosports Colton Herta, som tog sin første sejr i år. Meyer Shank Racing fik årets første podie, da Simon Pagenaud tog andenpladsen, mens Will Power rundede top tre af og sørgede for endnu et podie til Team Penske. Christian Lundgaard leverede et flot comeback og kørte sig næsten tilbage til udgangspunktet og blev nummer ni.

Hele løbet i Indianapolis kan beskrives med utallige tillægsord, og vi kan blot konstatere, at løbet blev et brag af en start på, hvad der garanteret bliver en vild maj måned i NTT Indycar Series. Dertil kan vi varmt anbefale at se en omgang highlights, når de engang i løbet af søndag bliver tilgængelige.

Fra wets til slicks – og tilbage igen. Foto: Chris Jones/Penske Entertainment

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Johan Moestrup

Jeg er en 17-årig skoleelev bosat i det østjyske, med kæmpe passion for motorsport. På Boxengasse er mit fokus primært på NTT Indycar Series og Formel 3 samt danskere i udlandets Formel 4 og Formel 5 - dertil følger jeg også endurance racing tæt.

Leave a Reply