Henrik Bollerslev får fuld sæson i Nürburgring Langstrecken Serie

R8-4
Foto: Giti Tire Motorsport Deutschland / Niklas Majgaard

Egentlig var det slet ikke planen, at motorsporten skulle fylde hele 2020-kalenderen hos Henrik Bollerslev, men pludselig fik bilforhandleren fra Viborg fuld plade og måtte tage en beslutning.

VLN, der til i år har fået det lidt mere navnkundige Nürburgring Langstrecken Serie som navn, har Henrik Bollerslev efterhånden kørt en del løb i – men aldrig en fuld sæson. Det står til at ændre sig nu, for viborgenseren har indgået aftale for en fuld sæson med det tyske WS Racing, som kører under hovedsponsoren Gitis gul/sorte faner.

– Jeg synes at det var nu, det skulle være. Jeg havde ikke regnet med at køre en fuld sæson, men jeg spurgte på en pris på en fuld sæson i troen om, at det ville være uopnåeligt dyrt. Det viste sig ikke at holde stik – det var til at opnå. Så måtte vi lige holde familieråd én gang til, og så blev det en aftale, forklarer han.

Henrik Bollerslev kørte i 2019 sit andet Nürburgring 24h. Et sæde til N24 2020 er ikke på plads endnu, men det bliver formentlig enten for WS Racing i en Volkswagen Golf VII TCR eller i en Porsche Cayman GT4 hos et andet, tysk team. Foto: Niklas Majgaard

Aftalen sender Bollerslev ud i teamets Audi R8 GT4 i SP8-klassen:

– Det er mit første skud på en fuld sæson i VLN. Jeg kørte mit første løb i serien i 2017, hvor det blev til to løb. I 18 kørte jeg tre, og i året vi lige er gået ud af, blev det til fire løb – heraf har jeg kørt Nürburgring 24h to gange. Men en fuld sæson er nyt for mig, forklarer han.


Giti-Audi’en er med i SP8, men er en GT4-racer. Det har sin forklaring i, at reglementet i SP8 er mere åbent. Foto: Giti/WS Racing

Tidlig sæsonstart

Audi R8 GT4-raceren er om muligt endnu hurtigere i SP8 end i GT4. Forskellen er nemlig, at man i SP8 ikke har balance of performance, forklarer han:

– Jeg forventer mig, at vi kan køre med i spidsen af SP8. Vi vil forfærdeligt gerne kæmpe med fremme i top tre i SP8 – en kategori, der på dansk betyder, at den ikke nødvendigvis skal køre på GT4’s reglement. Med andre ord er der ingen balance of performance, og bilen bliver ikke droslet ned – men den laver jo 500 hestekræfter, så var vi i GT4, så skulle den drosles lidt. Det bliver en rigtig spændende bil at prøve – men jeg har ikke kørt den endnu. Jeg tænker den er lidt som en Cayman, bare hurtigere, griner han.

Første test venter i marts. Sæsonen er lang i Nürburgring Langstrecken Series, så det går i gang i marts og ender til oktober:

– Første test er 14. marts – og så er der sæsonpremiere weekenden efter. Men i Eiffel kan vejret jo gå alle veje, og det kan lige så godt være vinter som sommer. Det bliver mega spændende, og jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang.

Nürburgring Langstrecken Series, der er det nye navn for VLN, har en særdeles lang sæson. Ti lørdage i alt – en test i marts fulgt af ni løb – alle fra marts til oktober. Foto: Giti/WS Racing

Nürburgring 24h kommer på plads

Sidste år blev det til en 2. plads i V5-klassen i Nürburgring 24h, og selvom N24 ikke er en fast og underskrevet del af sæsonplanerne endnu for Henrik Bollerslev, så arbejdes der på højtryk for at sikre det. Hovedsponsoren på teamet, det Singapore-baserede dækmærke Giti, forlangte nemlig at få fire lokale kørere i bilen til Nürburgring 24h, og derfor er viborgenseren i god ro og orden ved at finde en plads til den tyske klassiker:

– Giti er et team, jeg har fulgt på sidelinjen gennem 2019. Vi var naboer til dem ved Nürburgring 24h, og det er et team, jeg har set rigtig meget godt fra. De indsætter flere biler i Langstrecken Series og har så R8’eren her som deres klart hurtigste bil. Men det endte med, at Giti ønskede et rent kinesisk lineup på Audien til N24.

I stedet er der to muligheder i spil, forklarer han:

– Jeg arbejder med to muligheder. Døren er åben til at jeg kan køre en Volkswagen Golf TCR hos WS Racing i Nürburgring 24h, men omvendt var der fuld forståelse fra dem omkring, at jeg gerne vil køre i en GT4-racer til Nürburgring 24h også. Derfor arbejder jeg sammen med min makker fra i år, Marco Timbal, om en plads hos Care for Climate Racing, der kører i GT4. Marco er allerede på plads hos dem, og vi håber det kan blive til et løb i en Porsche Cayman GT4, afrunder han.

N24: To danske andenpladser i Nürburgring 24h

Optakt: Det grønne helvede venter

Det er god stil at dele godt indhold med andre
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bag artiklen
Annonce: