Med en ny annoncering fra ACO fredag eftermiddag står det klart, at danske High Class Racing har droppet planerne om bil #20, som skulle have været en del af ambitionerne om at stille op i verdens største motorløb med to biler.

Nu bliver det imidlertid ved den ene fuldtids-entry fra World Endurance Championship, som Anders Fjordbach, Kenta Yamashita og Mark Patterson til daglig deler i WEC.

Annonce:

High Class-bilen er én af fem, som ikke er med på den nye, reviderede startliste. Foruden High Class Racing har Team LNT Ginetta trukket deres G60 LT P1 fra LMP1, mens LMP2 også vinker farvel til #12 Rick Ware Racings Riley Multimatic og #48 Performance Tech Oreca 07. Derudover har GEAR Racing trukket deres #81 Ferrari 488GTE fra GTE Pro, som Christina Nielsen var udset til at være en del af.

Ind kommer til gengæld tre af fire biler fra reservelisten, for Dragonspeeds #27 Oreca kommer med – kørt af Ben Hanley, Henrik Hedman og Felix Rosenqvist, samt to GTE Am-racere i form af #60 Iron Lynx Ferrari 488GTE og #89 Project 1 Porsche 911RSR.

En fjerde bil på reservelisten var også i spil, men det blev ikke alligevel. Der er tale om japanske D’Station Racings Aston Martin, men det blev af gode grunde for kompliceret for japanerne at stille op.

Dermed ventes der 60 biler til start.

Danske High Class Racing var langt i planerne om at få en bil med blandt andre Jan Magnussen på holdkortet til start i år. Nu er planerne parkeret – men Nikolaj Johansen afviser ikke, at teamet prøver igen i 2021. Illustration: High Class Racing

High Class Racing: Vi vil gerne igen

Hos High Class Racing ærgrer det selvsagt, at man ikke får planerne om at komme til start med to biler i LMP2 til at gå i opfyldelse. Team Manager Nikolaj Johansen forklarer, at udsigterne til et komplet forandret event var en medvirkende årsag.

– Det er jo klart, at det ændrede format på grund af Covid19 har betydet meget for valget, og at vi får et løb i år, hvor der er minimale muligheder for at gøre alt det, som kørere, interessenter og sponsorer gerne vil med løbet. Det gør det til en helt anden oplevelse, og det betød samtidigt, at vi ikke havde muligheden for at nå en god løsning, siger han til Boxengasse på en telefon fra paddocken på Paul Ricard, hvor High Class Racing i denne weekend kører European Le Mans Series.

High Class Racing kommer fortsat til start på Le Mans i år med en enkelt bil. Foto: FIA WEC

At planerne om #20 er kørt i garagen betyder dog langt fra, at nordjyderne har parkeret deres vision om at stille med to biler i Frankrig, fortsætter han:

– Projektet er ét, vi gerne vil prøve at lave igen. Vi er ikke i nogen recession som team og fortsætter med WEC og i den her weekend åbner vi sæsonen for fuld skrue i ELMS, og vil også det i 2021, så nej, vi er bestemt klar på mere. Vi er ikke påvirket negativt af alt det her på den måde, at vi ikke kan køre, siger han og tilføjer:

– Men vi må også være realistiske om vores eksistens, og der er det bare sådan, at hver bil er sin egen business case. Når bilen er det, så betyder det også, at vi ikke kun gør det her med hjertet for motorsport – det er også en forretning, som skal kunne løbe rundt, afrunder Nikolaj Johansen.

High Class Racing åbner nyt akademi

Jan Magnussen får Le Mans-billet med High Class Racing

Jan Magnussen tester LMP2 hos High Class Racing

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar