Siden IMSA annoncerede sine planer for en billigere arvtager til GTLM, som samtidigt vil kunne give større felter i klassen, har IMSA arbejdet hårdt på at fastsætte formatet for de nye biler. GTD Pro bliver bygget over FIA’s GT3-reglement, og bliver med GT3-racere, men mere målrettet producenterne – og reglementet er da også udformet i tæt dialog med netop bilproducenterne og Michelin, som bliver dækleverandøren i klassen, som får debut i USA i 2022.

I en pressemeddelelse fra IMSA forklarer præsident John Doonan:

Annonce:

– Det var afgørende at udforme reglerne i samarbejde med producenter og dækleverandøren. Vores tekniske team har fundet frem til det, der forhåbentlig er en succesfuld platform for fabriksstøttet GT-racing i form af GTD Pro. I sidste ende vil markedet tale når producenterne bekræfter deres planer om deltagelse, men vi ser optimistisk på et 2022 med stærke felter i både GTD Pro og GT Daytona næste år.

GTD Pro og GT Daytona får de samme, tekniske regulativer, men med en række forskelle:

Bilerne deler specifikationer, benzin og dæk, og i kraft af den delte platform for bilerne bliver udviklingen også billigere. Klassernes Balance of Performance bliver til gengæld lidt anderledes, og GTD Pro ventes at være hurtigere end GTD-bilerne. BOP’en styres individuelt for hver klasse.

GTD Pro skal køre med det nuværende format fra GTLM i forhold til driver ratings, kvalifikation og løb. Klassen får røde tal og LED-lys som GTLM også har det nu i IMSA. GTD Pro vil derudover skulle starte løbene på de samme dæk som i kvalifikationen, hvor det lige nu i GTLM står holdene frit for at sætte nye på. Testreglerne fortsætter også som nu – otte dage til GTD Pro og fire til GTD, dog med fri test for bronzekørere. Helt som nu, i øvrigt.

Den nye klasse får debut til Daytona i januar 2022.

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar