Det 17-årige stortalent Bastian Buus har for alvor gang i en vild sæson. Det er kun godt halvandet år siden Buus skiftede fra karting til biler med Porsche i GT4 European Series, og nu ligger der en debut og venter i det absolut største, man kan køre hos arrangøren SRO, som ikke bare står for GT4 European Series, men også Total 24 Hours of SPA. Porsche og Allied Racing, som Bastian Buus i denne sæson repræsenterer i Porsche Carrera Cup Germany har nemlig peget på den danske teenager til at være en del af trioen på teamets bil i årets udgave af TotalEnergies 24 Hours of SPA, når det køres den 31/7-1/8.

– 24 Hours of SPA er mega, mega fedt, og jeg kan slet ikke vente med at komme i gang. Der sker helt vildt meget for mig lige nu, og det er vildt at tænke på, at det kun er et halvandet år siden jeg rykkede ud af karting og ind i biler. Men man må sige, at jeg er blevet mødt med en fantastisk tiltro hos Allied Racing, og det er helt kort også forklaringen på, at den her mulighed er blevet til noget. Det var ikke planlagt fra starten af denne sæson, men muligheden opstod, og da teamchef Jan Kasperlik ville give mig chancen, så står vi sørme her, forklarer Bastian Buus og tilføjer:

Annonce:

– Det her var sådan noget, jeg gik og drømte om i sidste sæson, da vi med GT4 var supportløb til 24 Hours of SPA. Min far og jeg blev dernede og så 24-timersløbet bagefter, men jeg havde godt nok ikke regnet med, at jeg skulle køre det året efter…, konstaterer han.

Bastian Buus har til i år taget hoppet ind i den stærke Porsche Carrera Cup Deutschland med Allied Racing GmbH – og det er med samme team, at koldingenseren har fået muligheden for også at køre 24 Hours of SPA senere denne sommer. Foto: Porsche Motorsport

Dermed er det også tid for Bastian Buus at lære endnu en Porsche på rekordtid. Han ser frem til at tage erfaringen fra Porsches Cup-bil med videre til GT3, som på visse områder minder om den Cup-racer, han til daglig kører i den tyske serie. Men den adskiller sig alligevel på væsentlige områder:

– Jeg føler det er et godt match at kunne tage erfaringer fra GT4 og fra Cup-bilen med her. GT3’eren og Cup-bilen skulle være relativt ens på det køretekniske, men GT3 har meget mere aerodynamik, mere greb og mere elektronik, så på alle de områder er det en helt anden bil. Jeg har ladet mig fortælle, at den skulle være rimeligt let at have med at gøre, men jeg tænker nok det skal blive en god og stor udfordring uanset hvad, forklarer han.

Bilen får i alt et crew på fire, og foruden Bastian Buus og Lars Kern er også schweiziske Julien Apothéloz præsenteret hos teamet. Apothéloz kører i år GT World Challenge, mens teamets fjerdemand endnu ikke er på plads.

2021 er Allied Racing GmbH’s første sæson i GT3, hvor teamet er gået ind i GT World Challenge Europe. I den serie er 24 Hours of SPA det absolutte sæsonhøjdepunkt, men teamet har også bred erfaring fra blandt andet ADAC Nürburgring 24h og Nürburgring Langstrecken Serie i GT4. Foto: SRO/GTWCE

Stærk fabriksopbakning

Bastian Buus og Allied Racing GmbH går samtidigt ind til årets TotalEnergies 24 Hours of SPA med god fabriksopbakning i ryggen. Med sig får Buus nemlig Porsches officielle test- og udviklingskører Lars Kern, som Porsche dels bruger som Nürburgring-specialist, men også en kører, som har et indgående kendskab til den 911 GT3R, som teamet stiller op i. Og derudover er det for Bastian Buus en mulighed for at hente ny sparring.

– Lars Kern er én af Porsches førende udviklingskørere når det kommer til gadebilerne, og så er han specialist på Nürburgring. Han kommer fra Porsche, og at vi får ham med som en del af deres support på SPA er helt fantastisk for os. Det her er muligheden for, at jeg kan måle mig op mod en fabrikskører, og det er chancen for at vise mine evner i den sammenhæng. Det er rigtig godt at få Kern med ind, for han har kørt masser af kilometer i den her bil og har et kæmpestort kendskab til den – og det bliver i hvert fald vigtigt for os, forklarer Bastian Buus.

Bastian Buus står med muligheden på SPA også overfor sin debut i endurance racing. TotalEnergies 24 Hours of SPA har i øvrigt fået nyt navn til i år, men er stadig med det franske olieselskab Total som hovedsponsor. Foto: Porsche Motorsport

Første test venter

Sikkert er det til gengæld, at den første test venter lige om hjørnet. Allerede den 22. og 23. juni køres de officielle to testdage forud for TotalEnergies 24 Hours of SPA, og inden da går turen til DTM-premieren på Monza, hvor Porsche Carrera Cup Deutschland er support. Derfor er der også et travlt program i vente for den unge koldingenser.

– Turen går til Monza i morgen for at køre Carrera Cup, og i næste uge skal vi køre den officielle test på SPA, så det er bare lige på. Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang, og håber vi hurtigt kan få en føling med bilen og banen. 24 Hours of SPA er noget af det hårdeste du kan køre i en GT-bil, så det bliver kæmpestort at være en del af det, siger han og tilføjer:

– Det er samtidigt lidt specielt at der er knap 60 biler og at de alle har tæt på samme pace. Det giver et helt andet løb end hvis der er stor fartforskel på klasserne, og det er især noget af det, jeg ser frem til at lære noget nyt af. Man går selvfølgelig efter et godt resultat, men alfa og omega er at få hevet en masse erfaring med hjem for os alle, siger Bastian Buus.

Specielt de to første runder af Porsche Carrera Cup Deutschland var udfordrende for den unge dansker. På SPA fik han en flot sæsonstart, men modtog i det ene af to løb en diskvalifikation, da bilen blev fundet et kilo for let. Siden fulgte Oschersleben, hvor et flyvende hjul smadrede fronten af bilen, inden Buus kastede sig ud i en imponerende opkørsel gennem feltet. Foto: Porsche

Netop weekendens løb på Monza er midtvejsmærket i Porsche Carrera Cup Deutschland og for en sæson, hvor den unge dansker aktuelt ligger nummer otte samlet og nok så vigtigt fører kampen om rookietitlen. Og Bastian Buus viste så sent som sidste weekend, at farten er der til at kæmpe med i seriens top fem – senest på Red Bull Ring, og i denne weekend er der en ny chance på Monza.

– Carrera Cup er jo en enhedsserie og har ret klare grænser for, hvor meget du kan ændre på bilen. Sidste weekend var jeg i top fem og følte virkelig, at vi var ved at have noget at skyde med, så det tegner godt for resten af året, at vi er ved at være der. Det er ofte sådan med en ny serie, at man lige skal finde sig til rette, men jeg fornemmer virkelig at vi er ved at være godt kørende nu, afrunder han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar