Planerne om en ren danskerbil i Lamborghini Super Trofeo Europe med Kevin Rossel og Noah Watt strandede i corona-krisen, men Rossel kom til start – og det har allerede givet pote for danskeren.

Kevin Rossel er nemlig blevet udtaget til Lamborghinis juniorkørerprogram, og er én af 16 kørere, som det italienske mærke har trukket frem fra egne rækker. Rossel er desuden ikke den eneste skandinaviske kører i feltet. En del danske fans husker sikkert norske Marcus Påverud, som i 2015/2016 var med helt i den skarpe ende af den dansk/skandinaviske DS3 Cup. Påverud er nu 20 år, og nordmanden har efterhånden samlet en del erfaring med netop Lamborghini i 24h Series og nu Super Trofeo.

Annonce:

Planen om den rent danske kørerbesætning med Kevin Rossel og Noah Watt blev ikke til virkelighed i denne omgang – i stedet deler Rossel med Lamborghinis GT3-kører Alberto di Folco.

Spændende mulighed

At Kevin Rossel er én af de 16 passer godt ind i danskerens mere langsigtede planer, og umiddelbart har det været en god oplevelse at rette fokus mod Italien, hvor Kevin Rossel i forvejen har tilbragt en stor del af sin motorsportskarriere.

– Jeg er spændt på at se, hvad der er i programmet. Der er jo nogle stykker, som har taget turen gennem programmet – blandt andet Frederik Schandorff – og det flugter godt med mine ambitioner, at der er større bevågenhed fra Lamborghini omkring os. Det giver noget ekstra opbakning og fif til mange små og store ting – det er PR, det er fysisk træning, teknisk support og så videre, siger han og fortsætter:

– Det har været en fed oplevelse at komme tilbage til at køre i udlandet, og særligt Italien. Jeg har jo kørt rigtig meget gokart udenfor Danmark, og jeg synes det var fedt at komme tilbage til. Det er jo helt klart vejen frem, hvis man vil op. Med til historien hører det også, at det er mit netværk fra italiensk karting, som har banet vejen til det her. Det er folk fra dengang, som også bakker op den dag i dag. 

Kevin Rossel slog i sidste sæson sine folder i den danske Super GT for Team Flexlease.nu/Strøjer Tegl, hvor han kørte sammen med Christian Sørensen. Foto: Boxengasse.dk

Skarp konkurrence

Konkurrencen i serien er tæt, men det er lige hvad der skal til, hvis man skal rykke sig som kører. Kevin Rossel endte med at dele bil med italienske Alberto di Folco, som selv har været gennem hele Lamborghinis rangstige og også er i mærkets GT3-program i dag.

– Det er fedt, at niveauet altid er super højt i serien. Det er virkelig et skarpt felt, og det siger også en del, at der både er tidligere F2 og F3-kørere med – for eksempel Dorian Boccolacci, som kom fra F2 sidste år. Jeg kører med lidt ekstra bevågenhed i, at Alberto også er i GT3, så der er jo direkte måling mod én af Lamborghinis egne kørere hver gang. Det er bare fedt, og han er klart en af seriens bedste, så det stiller altid krav til min performance, forklarer Kevin Rossel.

Tretrinsstigen

Rossels erklærede ambition er, at Lamborghini-programmet kan være med til at sikre en fabrikskontrakt.

– Langt hen ad vejen handler det om at komme et niveau op hver gang. Mit mål er at det her kan være et skridt på vejen mod en fabrikskontrakt – men det er på et længere sigte indenfor måske tre til fem år. Det har fungeret godt for mig at tage det én sæson og ét løb ad gangen. Vi kom i hvert fald fornuftigt fra premiereløbet, og jeg ved ingredienserne er der. Bilen er god, vi har et godt team, og jeg er sikker på, at vi kan finde de sidste marginaler, så vi er med helt i toppen, afrunder han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply