Jan Magnussen har fået lagt en vigtig brik i puslespillet til 2021. TCR Denmark er Magnussen allerede klar til – og derudover ligger det nu fast, at Jan Magnussen er med High Class Racing i FIA WEC 2021.

I 2021 er High Class Racing klar til FIA WEC med Jan Magnussen som en del af et nyt, dansk trekløver. Også Anders Fjordbach og Dennis Andersen er nemlig med i den rent danske bil, som High Class Racing tirsdag formiddag har præsenteret.

Annonce:

Magnussen testede i fjor med det danske team, men at han nu skal ud at køre prototyper for alvor er første gang siden 2003 med det japanske Audi Sport-team, Team Goh.

– Det er en fantastisk nyhed! Jeg er enormt glad for at blive en del af High Class Racings WEC-program, som også inkluderer 24-timersløbet på Le Mans til juni. Det er et projekt, som vi har arbejdet på længe, og det bliver kæmpestort at stille til start med et dansk team. Vi havde en god test i forbindelse med WEC-løbet i Bahrain i 2019, og jeg ser frem til at blive en del af et hold, som har vist gode takter i langdistanceracing, lyder det fra Jan Magnussen i en pressemeddelelse. Han fortsætter:
– At skifte til prototyper bliver et nyt interessant skridt i min karriere. LMP2 har udviklet sig til en benhård klasse med fantastiske racerbiler og stærke teams, og samtidig er det den eneste kategori, som jeg endnu ikke har prøvet at stille op i på Le Mans. At kunne gøre det sammen med High Class Racing, som er et etableret team i både European Le Mans Series og World Endurance Championship, og som har stærke ambitioner om at vinde, gør det kun endnu bedre.
Stort skridt for High Class Racing
For High Class Racing er det et stort skridt fremad, at Jan Magnussen nu bliver en del af teamets indsats i FIA WEC. I forvejen tegner der sig et særdeles spændende 2021 for det danske team, som allerede i januar skal køre 24 hours of Daytona – og rejsen i USA fortsætter til marts med premieren på FIA WEC 2021 i form af Sebring.
Dagens udmelding glæder teamchef Nikolaj Johansen, som ser frem til at teamet kan drage nytte af Jan Magnussens store erfaring, forklarer han til Boxengasse.
– Først og fremmest kommer Jan med enorm erfaring. Har kørt endurance i 20 år og kommer med så meget fra både usa og europa, hvilket har stor værdi for os.
Det er stort for os og vores projekt at kunne køre det her i mål. Vi har arbejdet længe på det – faktisk i over et år. Mange ender skulle mødes for at få det til at ske, men nu er vi her.
Det er til gengæld ikke nogen hemmelighed at Jan Magnussen og High Class Racing har haft seriøse drøftelser om netop denne mulighed i nogen tid. Senest testede Jan Magnussen blandt andet for teamet i Bahrain, og ideen om en bil mere fra High Class Racing i årets Le Mans var også længe på tegnebrættet. Ideen om to biler fra High Class Racing i Le Mans 2021 lever videre, fastslår Nikolaj Johansen:
– At vi ikke fik to biler til Le Mans i år var et spørgsmål om at vi skulle vurdere det sportslige og økonomiske op mod hinanden. Vi var på sin vis bundet af vores engagement i WEC 2019/2020 og havde jo en bil indsat og kørere på plads til den bil på Le Mans. At få en bil nummer to kræver rigtig meget mere end bare at finde Jan, for der skal to kørere mere i, og i sidste ende er svaret, at Le Mans i år var for svært at løfte. Jeg håber det ændrer sig til 2021, så vi får tilskuere og kan komme med to biler. Den ide er ikke væk, og vi har jo to biler – de skal i hvert fald ikke stå stille i 21, siger Nikolaj Johansen.

FIA WEC 2021 får premiere til marts på Sebring International Raceway.

LM Racing skriver lang kontrakt med Jan Magnussen

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar