Vanen tro skortede 12 Hours of Sebring ikke på højdepunkter – og heller ikke i årets udgave, som blev kørt natten til søndag dansk tid. Det satte to nye navne på podiet i Sebring, hvilket vi vender tilbage til.

Coronavirus flyttede løbet fra sin oprindelige dato i marts, hvilket gav mere køretid i mørke – og ret beset endnu mere action, selvom den amerikanske klassiker sjældent mangler netop det.

Annonce:

Mazdas Jonathan Bomarito, Harry Tincknell og Ryan Hunter-Reay rundede sæsonen af med sejr, mens Acura Team Penske endte med det generelle mesterskab. Foto: IMSA

Det hele endte i det generelle klassement med en sejr til Mazdas #55 med Jonathan Bomarito, Harry Tincknell og Ryan Hunter-Reay, som først faldt på plads i den sidste halve time – og det fortæller generelt historien om et løb, hvor uheld og sammenstød undervejs lugede godt og grundigt ud i titelkombattanterne.

Acura Team Penskes titelhåb, #7 med Ricky Taylor og Helio Castroneves, røg allerede ud med mekaniske problemer i den første time, og var derfor klart sidst. Dermed burde titlen have været røget Acura-holdet af hænde, men sådan gik det ikke.

Utroligt nok, så endte de alligevel med titlen, da de nærmeste konkurrenter også fik problemer i løbet af de 12 timer. Den nærmeste bejler til pokalen, Wayne Taylor Racings Cadillac #10, røg ned efter et sammenstød med den anden Mazda, #77. Det kostede et længere stop med en smadret køler, og i sidste ende fik #10 aldrig chancen for at hente point nok til at vinde mesterskabet.

Sebring 2020 blev aldrig noget hit for Cadillac, som trods fire setbolde ikke formåede at tage titlen. Foto: IMSA

Mens Cadillacs bil fra Wehlen Engineering faldt tilbage efter et sammenstød, en drive-through og skadet affjedring.

Endelig måtte Mustang Sampling-raceren fra Cadillac også give fortabt med en sen tur i garagen, og den fjerde Cadillac, #85, kunne ikke køre point nok sammen til at gøre en forskel.

Det kunne Mazda til gengæld, og de endte deres tid med et to-bils program i DPi med en sejr i sæsonfinalen, mens Acura Team Penske tog titlen med ét points difference.

Helio Castroneves, Ricky Taylor og Alexander Rossi endte som mestre efter et vildt drama. Foto: IMSA

Dansk LMP2-podie

For Mikkel Jensen blev sæsonfinalen i årets IMSA Weathertech Sportscar Championship endnu et af de løb, hvor der var pace til mere end pokalen på hylden giver udtryk for.

Holdet kom skidt fra start, da John Farano blev indblandet i et sammenstød og fik skiftet fronten på bilen. Et stort arbejde ventede den dansk/canadiske trio, Mikkel Jensen, David Heinemeier Hansson og John Farano, og det lykkedes i vid udstrækning takket være Mikkel Jensen, som fik maksimal køretid i Starworks-raceren.

Mikkel Jensen vurderede selv efter løbet, at tiden i pitten havde kostet i alt seks-syv omgange, og selvom farten var der til mere, så blev det en andenplads til Starworks:

– Den sidste halvdel af løbet var vi hurtige, men vi havde desværre også en del omgange at indhente efter en række problemer i første halvdel. Vi måtte eksempelvis skifte hele fronten på vores racerbil efter et uheld, og senere måtte vi også udskifte nogle komponenter på undervognen efter en snurretur. Teamet gjorde, hvad de kunne for at få os på banen hurtigt igen, men vi mistede i alt en seks-syv omgange på de lange pitstops. Så vi var ret hurtigt klar over, at det ville blive umuligt at vinde, medmindre vores konkurrenter også fik store problemer. Og det gjorde de desværre ikke, forklarer Mikkel Jensen i en udsendt pressemeddelelse.

PR1/Mathiasen Motorsport tog sejren i LMP2.

Porsches afskedsshow

I GTLM sagde Porsche farvel til sit IMSA-program med stil. Efter 12 timer og det ternede flag endte det hele med en 1-2-sejr til Porsche, med sejr til #911’s crew med Nick Tandy, Frederic Makowiecki og Earl Bamber fulgt af #912 med Laurens Vanthoor, Neel Jani og en hårdtarbejdende Earl Bamber, som dobbeltjobbede og kørte i begge biler.

Porsche endte deres program i GTLM på fornemste vis med en dobbeltsejr. Foto: IMSA

BMW kom tættest på at udfordre Porsche i årets IMSA-finale, og var sågar i føring umiddelbart efter løbets sidste restart efter en safetycar. Det holdt imidlertid ikke for Conor de Philippi og resten af holdet bag #25, som måtte lide den tort at blive kørt af banen, hvilket de tabte føringen på. Det lykkedes at redde en fjerdeplads efter BMW’s #24 med John Edwards, Jesse Krohn og Augusto Farfus, mens 12 Hours of Sebring 2020 aldrig blev et løb, som Corvette Racing har meget godt at sige om.

Corvette, der på forhånd havde landet titlerne for hold, kørere og producenter, havde et elendigt løb. Begge biler havde problemer med affjedringen, og når man tilsætter tekniske fejl og et par uheld undervejs, så vinder end ikke de rutinerede amerikanere et racerløb.

Porsche tog sig i skikkelse af Wright Motorsports sig også af GT Daytona-klassen. Wright vandt løbet, men det rakte lige nøjagtigt ikke til at tage titlen fra Acura, som blev mestre med Meyer Shank Racing, der endte årets Sebring som nummer tre.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar