Stoffel Vandoorne får ikke bare start i LMP1 for SMP Racing i WEC’s sekstimersløb på SPA-Francorchamps, men også til Le Mans. Det står klart, da russiske SMP Racing har annonceret, at Vandoorne tager over for Jenson Button på Le Mans.

Afbuddet fra Button skyldes, at der er familieforøgelse på vej, og at han derfor gerne vil tilbringe mere tid hjemme – men også på baggrund af konkurrencesituationen i WEC, siger han til Autosport:

Annonce:

– Jeg har virkelig nydt at køre for SMP Racing, og at ende på podiet (i Shanghai, red.). Men jeg har besluttet, at jeg er nødt til at bruge mere tid hjemme med min forlovede gennem hendes graviditet, snarere end to uger på Le Mans. Beslutningen er blevet gjort nemmere for mig af, at jeg i øjeblikket føler Toyota er umulige at slå.

Vandoorne havde derimod allerede sædet på SPA i hus, da han her er stand-in for Brendon Hartley, som oprindeligt blev tilbudt pladsen. Hartley sagde dog nej på grund af andre såkaldte forpligtelser – som dog ikke er nærmere defineret endnu. Spekulationerne går dog i retning af Toyota.

Det, og ikke mindst de meget begrænsede testmuligheder for Vandoorne har sat belgieren i sædet til begge løb, da han ellers kun ville have den officielle testdag i SMP’s BR1.

– Jeg er spændt på at blive en del af SMP Racing og glæder mig meget til at køre mit hjemme-løb på SPA-Francorchamps samt til at køre på Le Mans. LMP1’erne er meget krævende biler, og de performer tæt på det, jeg kender fra Formel 1. Desuden bliver det fantastisk at arbejde med så erfarne kørere som Vitaly Petrov og Mikhail Aleshin. Min ambition er at bidrage positivt til teamet og være med i samarbejdet om at udvikle bilen.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar