De danske aktører fik – sådan i det store hele – en rigtig god sæsonstart forleden på Paul Ricard, da der langt om længe var sæsonpremiere på årets European Le Mans Series.

I øvrigt har en ny stigning i coronasmitten i Spanien fået myndighederne til at vende tommelfingeren ned overfor det ellers planlagte ELMS-visit til Circuit de Catalunya. Dermed er der lagt op til et nyt løb på Paul Ricard, som følger den 29. august.

Annonce:

Dernæst er det lige nu planen, at kalenderen skal køres som planlagt, og derfor bliver det Monza og Portimao, der runder af.

Men først venter denne weekend i Belgien. Det åbner flere spændende spørgsmål: Først og fremmest – kan de danske kørere følge op på den flotte start?

Malthe Jakobsen og RLR MSport var – også uden rød/hvide-briller – én af de absolut positive overraskelser på Paul Ricard, hvor teenageren fra Thy havde en ikke ubetydelig aktie i, at det britiske team åbnede året med en tredjeplads i LMP3.

Malthe Jakobsen og RLR MSport er på jagt efter en god fortsættelse af en fremragende premiere i LMP3. Foto: Xynamic

Thyboen og resten af holdet er i øvrigt klar med en udskiftning til weekenden. Ryan Harper-Ellam er væk, og hans plads overtages af amerikanske Robert Megennis, som har gjort det fornuftigt i den amerikanske Indy Lights-serie, som er klassen lige under Indycar – og det kan potentielt være det sidste der skal til, før det britiske team for alvor kan stemple ind i kampen om sejren i Belgien.

Umiddelbart tegner det lovende. Gennem kvalifikationen i dag lå RLR-raceren længe til en tredjeplads, men det endte med P5 i klassen forud for løbet i morgen.

Gatting jagter revanche

Michelle Gatting og Iron Lynx tog også fra Paul Ricard med pokaler i bagagen. Her blev det til en tredjeplads i LMGTE, men for Michelle Gatting handler løbet på SPA-Francorchamps lige så meget om at få has på den belgiske banes luner.

I fjor kom teamet til Belgien med en frisk andenplads fra netop Paul Ricard, da det gik alt andet end godt på SPA. Det skal revancheres, hvilket hun heller ikke lagde skjul på i vores løbsreportage fra sæsonpremieren.

Danskere på podiet i alle klasser i ELMS-premieren

Udgangspunktet for Ferrari-teamet er 8. hurtigste tid i LMGTE efter dagens kvalifikation.

Michelle Gatting og Iron Lynx jagter revanche fra sidste års løb på SPA. Foto: JEP/ELMS

Kan Mikkel Jensen og G-Drive tage det sidste step?

Mikkel Jensen er i år blevet en af de travlere danskere i udlandet, og det har hidtil givet en særdeles solid høst af metal i både European Le Mans Series med russiske G-Drive og især i Nürburgring Langstrecken Serie med Walkenhorst Motorsport. Tre podier er det blevet til i det tyske, og sidst blev det til en andenplads på Paul Ricard.

Men farten var til mere på den franske bane, og der er ingen tvivl om, at Jensen er opsat på at tage stikket hjem i det generelle klassement.

Jensen og Roman Rusinov åbner morgendagens løb fra 3. startposition bag en duo af United Autosports-racere – her var #22 med Phil Hanson og Felipe Albuquerque hurtigst.

Opsatte på revanche er til gengæld High Class Racing i LMP2. Det danske team var snublende tæt på at tage en samlet sjetteplads på Paul Ricard. Det ville have været et fantastisk resultat, og viser uanset, at det danske team er ved at ramme en fornuftig opskrift i LMP2. Men et teknisk problem kostede resultatet til allersidst.

High Class Racing var godt på vej i Frankrig, men et teknisk problem kostede det danske team dyrebare point. Nu går jagten på ny – og samtidigt er ELMS-weekenden en god optakt til næste uge, hvor danskerne kører WEC samme sted. Foto: JEP/ELMS

Nikolaj Johansen, teamchef for High Class Racing, lagde da efter Paul Ricard heller ikke skjul på, at SPA-Francorchamps handler om at revanchere resultatet – og samtidigt er det en perfekt lejlighed til at få banen og holdet kørt sammen, for WEC vender jo tilbage på netop SPA-Francorchamps næste weekend igen – den 15. august.

Det danske hold åbner fra 15. position i ELMS.

Du kan se løbet live lige her:

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar