Efter gårsdagens nyhed om Team Flexlease.nu – Strøjer Tegl’s nedlukning meldte der sig mange spørgsmål, ikke mindst til ejerne af teamet. Boxengasse har talt med Kent Bernsdorf, direktør i Autosource Group, omkring den nedslående melding.

Teamet har på sine bare fire år i dansk motorsport sat et solidt aftryk på sporten, og dét vil Kent Bernsdorf gerne stå ved:

Annonce:

– Vi har været glade for vores år i dansk motorsport, og ikke mindst det faktum at vi har skabt et nyt kuld stjerner, samt været med til at revitalisere dansk motorsport, fortæller direktøren, som har spillet en aktiv rolle i den succes, kørere som Lasse Sørensen og Kevin Rossel har nydt på det seneste.

Successen er heldigvis ikke kun gået én vej. For kerneforretningerne, leasingselskabet Flexlease.nu og IT-virksomheden ASG Digital, har nydt godt af engagementet i motorsporten. Ikke mindst på grund af de arrangementer, som teamet har lavet i forbindelse med løb i DTC og Super GT.

– Vi er overbeviste om, at vores arrangementer på løbsdagene over de sidste mange år, og ikke mindst Night Race i 2019, har været positivt for vores kerneforretning, vi har via denne aktivitet fået ikke bare kunder men fans, fortæller Bernsdorf.

Kent Bernsdorf (t.v.) efterlyser én fælles retning for dansk banesport – det er dog ikke den primære grund til at teamet lukker ned, forsikrer han. Foto: Stefan Mehl-Ludvigsen

En samlet løsning vil gavne dansk motorsport

Allerede inden 2019-sæsonen var Team Flexlease.nu – Strøjer Tegl ude med en løftet pegefinger til dansk banesport. Rivaliseringen mellem DTC og Super GT-klasserne var efter det fynske teams mening ikke gavnlig for sportens udøvere. Dengang lå det i kortene, at teamet kunne finde på at trække sig, hvis ikke situationen blev forbedret. Kent Bernsdorf forsikrer, at det primært har været en forretningsbeslutning, men at retningen for dansk motorsport også har haft betydning for beslutningen:

– Det er klart, at motivationen for at yde så stor en arbejdsindsats, det kræver at drive et professionelt racerteam, ikke øges, når dansk motorsport endnu ikke har formået at samle sig om en fælles løsning. Der er mange muligheder, som dansk motorsport kunne udnytte bedre end der gøres p.t. Det er dog glædeligt at samarbejdet de danske baner imellem er blevet kraftigt forbedret over det sidste år, med det resultat, at vi i 2020 kan se flere fælles løbsdage. Netop denne løsning føler vi selv vi har arbejdet hårdt for, forklarer han, og tilføjer:

– Med et samlet dansk motorsport bør der være plads til flere tilsvarende setups som vores, men det kræver sammenhold og fælles visioner i dansk motorsport. Det er tydeligt at der flere steder i udlandet er nogle setups/serier, hvor man tager den kommercielle vinkel yderst seriøst, og det kunne man måske låne fra, så disse gode ideer også blev benyttet i Danmark!

Annonce:

Forfatter: Kim Gripping

Motorsportsfotograf og forhenværende PR-ansvarlig for flere kørere og teams i ind- og udland, blandt andet Morten Dons under hans år i European Le Mans Series. Brænder for den gode historie og de skæve vinkler.

Skriv et svar