Jeg burde have siddet i en bil på vej hjem fra Frankrig lige nu… Sådan gik det som bekendt ikke.

Men hvis man som ACO er tvunget til at udskyde Le Mans til september, hvilket er sket, så kan man prøve at gøre det næstbedste. Og det – synes jeg – ret beset, at franskmændene lykkedes med. Det skal siges, at jeg langt fra altid er enig i, hvordan de forvalter verdens fineste racerløb, men når der er noget at rose, så skal det gøres. For hvad ACO gjorde med Le Mans Virtual i den nu forgangne weekend, var at få det absolut bedste ud af situationen.

Annonce:

Virtual Le Mans kom på banen som et alternativ, og trods den korte tidsramme som løbet og arrangementet blev stablet på benene i, så fik man rigtig meget af den klassiske stemning fra Circuit de la Sarthe ud i stuerne, ligesom man også fik vist simracing frem på den helt store scene.

Her var det hele. Ekspertkommentatorer, international broadcast – og sågar en koncert undervejs. Altså var vi så tæt på det virkelige løb, som man kunne komme under de nuværende omstændigheder.

Hvorfor ikke gøre Le Mans Virtual til en vintertradition, så det kan køres i eksempelvist november måned, hvor det ellers er ved at være offseason?

Løbet blev kørt i RFactor2. Spillet har ikke den store visuelle skadesmodellering, men til gengæld er bilernes fysik meget præcis. Vi håber dog, at man i fremtiden kan finde muligheden for at gøre det hele endnu mere livagtigt på den visuelle front. Foto: Xynamic/Gary Parravani

Én til én

Det er heller ingen hemmelighed, at jeg aldrig rigtig har gjort mig i simracing. Modsat min kollega her på Boxengasse, Kim, som har kørt tusindvis af kilometer i simracing over årene.

Derfor har jeg heller ikke ejet et sæt rat og pedaler siden engang i 2008. Dengang var det ikke just et hit, og jeg blev lynhurtigt træt af det – og min entusiasme faldt på fjernstyrede biler, som jeg har kørt et væld af løb med i både ind- og udland.

Men måske det står overfor at ændre sig.

Weekendens løb så jeg hos en god ven af Boxengasse i Aalborg. Egentlig skulle vi have været en stor gruppe på Le Mans, men som alternativ valgte vi at mødes til lidt god mad og en øl – og han har netop investeret i en ny simrig med en del fine sager fra Fanatec.

Jeg må blot konstatere, at simulatoren i Aalborg gjorde oplevelsen med weekendens Le Mans Virtual til en helt anden – der er virkelig sket en landvinding i simracing, og jeg er særdeles imponeret over, hvor langt man er nået i dag. Samtidigt er det virkelig godt nyt for alle os fans, for drømmen om at kunne køre ræs lever så absolut – spørgsmålet er blot, om man vi ud at gøre sig i simracing eller købe sig en billig trackdaybil, for priserne ligger efterhånden på niveau. Og det er super sejt, hvis du spørger mig.

Det bliver spændende at se om simracing kan holde momentum når hverdagen igen melder sig på banen. Livestreams af simracing har oplevet lidt af et boom i de forgangne måneder – og vores ydmyge håb er, at samspillet mellem simracing og ACO kan blive til et fast, officielt Le Mans Virtual – måske som en vinterbegivenhed? Foto: Xynamic/Gary Parravani

Var det her nøglen?

Fremtidsspørgsmålet, som jeg (og antageligt mange andre…) er spændt på at få besvaret, må derfor være følgende: Kan Le Mans Virtual være med til at løfte simracing så meget, at det kan etablere sig som en sportsgren på samme måde, som særligt Astralis’ præstationer i Counterstrike har etableret ESport i den danske sportsverden?

Jeg håber det. Det ville være godt for motorsporten over en bred kam, at der med simracing også er marked for at dyrke sporten i vinterhalvåret, og jeg håber virkelig at den succes som Le Mans Virtual var i den forgangne weekend, kan blive udgangspunktet for mere. Hvorfor ikke gøre Le Mans Virtual til en vintertradition, så det kan køres i eksempelvist november måned, hvor det ellers er ved at være offseason?

Jeg er godt med på, at der rent økonomisk og udviklingsmæssigt er stor forskel på, hvor de to grene af ESport befinder sig lige nu – men med interesse kommer økonomi, og med økonomi følger udvikling.

For som jeg ser det, så er der grundlæggende kun to ting, man som fan virkelig sad og savnede ved weekendens løb. Det er skadesmodellering og at man får følgeskader til at spille en større rolle.

Spillet tager højde for sammenstød, og selv mindre skader har indflydelse på omgangstiderne – men det er ikke visuelt at se. Og simulatoren – uanset spil – tager heller ikke helt højde for, at 24 timers kørsel efterlader en del vragdele, dækrester og sten på banen. Det er dén uforudsigelighed, der gør det virkelige løb til det, Le Mans er.

Fotograferne kan desuden komme helt tæt på i RFactor2. Foto: Xynamic/Gary Parravani

Men kommer det? Det spurgte jeg Burst ESports Jesper Nyvang Pedersen om, efter han var med til at tage den generelle andenplads – og frisk fra podiet var det i hvert fald hans vurdering.

“Jeg tror, det kommer. Man skal huske at simracing er en nichesport, og at man som udvikler oftest hellere vil kaste pengene efter en god fysik og dernæst rettigheder til at få de rigtige biler og de rigtige baner. Men med mere økonomi i hænderne på udviklerne er det noget af det, jeg forventer udviklerne tager op i fremtiden. Uanset hvad, så var løbet her et super vellykket løb, og jeg tror det er rigtig godt for sporten som helhed.”

Alt i alt en god weekend for simracing.

Jeg kan ikke afvise, at jeg glæder mig uendeligt meget til det rigtige løb til september. Men selvom Le Mans Virtual hverken kan eller skal hamle op med den ægte vare, så må jeg også sige mig imponeret over, hvad simracerne og ACO i fællesskab fik udrettet i weekenden.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar