I den kommende weekend går det løs i European Le Mans Series, som sætter i gang efter sæsonen blev udskudt på grund af coronapandemien.

Serien er – igen i år – en rigtig danskerfavorit, og der er da intet mindre end fem danske kørere i feltet til i år. Blandt gengangerne finder vi danske High Class Racing med Anders Fjordbach og Dennis Andersen, vi finder Michelle Gatting og Iron Dames – og vi finder Mikkel Jensen, som i år er rykket op i LMP2 med russiske G-Drive Racing, for hvem østjyden også skal køre Le Mans.

Annonce:

Men vi finder også sidste års danmarksmester i Formel 4, Malthe Jakobsen, som i sportscarsammenhæng er helt ny – og han er med sine 16 år tilmed én af de yngste kørere i feltet. Thyboen har fundet sammen med engelske RLR MSport i LMP3, og det samarbejde har fået en god start.

Skiftet til RLR MSport har også givet en opgradering i kulissen. Nu er der masser af ingeniører klar – og det er noget, som Malthe har set frem til: – Der sidder hele tiden 1-2 mand og holder øje med telemetrien og er klar til at snakke data så snart du lander… Det er ikke for sjov mere – det er blevet rimeligt seriøst og det er jo bare super fedt, siger han. Foto: RLR MSport

God start

Tirsdag og onsdag har man kørt seriens prolog på Paul Ricard forud for weekendens sæsonpremiere samme sted, og optakten er, sagt på godt jysk, gået fornuftigt for Malthe Jakobsen og RLR MSport.

– Vi havde rigtig meget at lære om både bil og bane. Jeg har været her på Paul Ricard én gang før i en formelbil, og det var altså ikke helt det samme. Men fed oplevelse og jeg synes vi kom godt ud af det helt fra første session. Jeg endte med at være sjettehurtigst i går (tirsdag, red.), og det gav i hvert fald lidt at gå hjem og sove på, konstaterer han.

Onsdag morgen fortsatte de gode takter, da Jakobsen endte med at være næsthurtigst i en session, hvor mange simulerede en kvalifikation.

– Vi startede i dag med at simulere en tidtagning, og der satte jeg den hurtigste tid… Det var mega fedt. På de fem omgange, jeg havde, var United Autosports også ude at forsøge sig – og da jeg gik ud på nye dæk, forsøgte de det samme. De tog så desværre lige fire hundrededele af min tid og var hurtigst, men det var en god fornemmelse, helt sikkert. Vi har desuden fået kørt en masse longruns i løbet af dagen, og tiderne er konstante og gode, så vi er helt klart glade, siger han.

En ny verden

Hoppet fra Formel 4 til den meget stærkere LMP3-racer er vildt – det kan Malthe Jakobsen i hvert fald skrive under på. Derfor er det også med motivationen i top, at han ser frem til endelig at få gang i sæsonen.

– LMP3 er virkelig en sjov bil at køre i, hvis du sammenligner med Formel 4 fra i fjor. Der er så meget at lære i den, der er næsten tre gange så meget effekt og der er masser af downforce. Så jeg har trænet en masse i løbet af vinteren og foråret, og det høster jeg frugten af nu. LMP3 er så meget mere fysisk en bil at køre – og man skal jo også kunne holde til at køre to timer i den, forklarer Malthe Jakobsen.

Men debuten på søndag er svær at have forventninger til, mener han:

– Det er svært at sige noget om forventningerne endnu. Jeg er jo ny, så jeg kan vel næsten kun gå ud og overraske. Jeg går nok ud med lidt større forventninger, nu det er gået sådan her i prologen, men omvendt: Taler man med sådan en som Morten (Dons, red.), som selv har prøvet det, så er løbene noget andet. Der kan pludselig komme en LMP2 og nakke dig af banen – der er det ikke så afgørende, om man er hurtig i træningen, siger han med et smil.

Sæsonpremieren, 4 Hours of Le Castellet, løber af stablen på søndag klokken 11.00. Vi opdaterer naturligvis med links til streaming, når weekenden nærmer sig.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar