De første mestre i British GT 2019 kan allerede blive kåret i denne weekend, når det går løs på Brands Hatch til årets næstsidste afdeling.

Løbet bliver i øvrigt med lidt færre biler denne gang – i stedet for de over 40 biler, der har været standarden i denne sæson er der 37 til start på Brands Hatch og ved finalen på Donington Park til september – det er de biler, der er tilmeldt til hele sæsonen.

Annonce:

Chancen for, at alt i GT3 er afgjort søndag aften er teoretisk, men det kan lade sig gøre for Lamborghini-duoen Sam de Haan og Jonny Cocker såfremt de vinder, og de nærmeste konkurrenter i form af Adam Balon og Phil Keen ender udenfor top 10 i GT3-klassementet.

Den bedst placerede dansker i GT3 er Nicki Thiim og TF Sports Aston Martin. For Nicki Thiim og Mark Farmer står der hårdt arbejde på menuen, hvis de skal op at gentage sidste års samlede tredjeplads i tabellen, når det ternede flag falder på Donington. Aktuelt er den dansk/britiske duo på den samlede sjetteplads efter en sæson, hvor farten har været der fra Thiim, men præstationerne fra Mark Farmer har været mildest talt svingende.

Thiim kommer imidlertid med en frisk Pro/AM-sejr fra Spa24h i bagagen, og har i de seneste tre afdelinger været manden bag den hurtigste omgang i GT3 – men det har ikke givet den håbede pointhøst.

McLaren-dominans

Lørdagens kvalifikation blev da hverken dagen for Thiim eller for den sags skyld GT3-feltets anden dansker i form af Dennis Lind. McLaren dominerede i både GT3 og GT4, som vi kommer tilbage til, mens alt tyder på, at de to danskere respektivt har noget at skulle finde frem inden søndagens løb.

Balfe Motorsport satte deres McLaren 720S GT3 på pole foran Optimum Motorsports #96 Aston Martin V8 Vantage GT3 og Barwell Motorsports #69, der har været med fremme det meste af året.

Dennis Linds WPI Motorsport har umiddelbart det bedste udgangspunkt på Brands Hatch.

Dennis Lind og WPI Motorsport åbner ballet fra 11. bedste tid, mens Nicki Thiim og TF Sports Aston Martin V8 Vantage GT3 er at finde med 13. bedste tid i GT3.

I GT4 er McLaren også producenten bag pole position, men nok så vigtigt er det at fremhæve, at Aston Martins Vantage AMR GT4, som ellers har kæmpet noget med farten i denne sæson ser ud til at være blevet en del mere konkurrencedygtig. TF Sports #97 og Beechdeans #11 tog således anden og tredjebedste team, mens Patrik Matthiesen og Optimum Motorsport også ser ud til at have fundet en fornuftig opskrift med deres Aston Martin #75, som endte på sjettebedste tid.

Sådan ser Matthiesen også generelt på det – håbet er, at man kan bygge videre på femtepladsen fra SPA-Francorchamps, for det var sønderjydens hidtil bedste resultat i sæsonen:

– Jeg ser frem til en spændende og lærerig weekend på Brands Hatch. Løbet og banen byder på uforudsigelighed som ingen andre, og samtidigt er det et sted, der med høje hastigheder og snævre sving stiller krav – men samtidigt kan man ikke træne på Grand Prix-layoutet. Det ser ud til, at vi har fået den bedste Balance of Performance hidtil, og sidste år vandt min makker Mike Robinson løbet, så lad os håbe, at vi sammen kan gentage succesen i år.

Patrik Matthiesen og Optimum Motorsport skal bygge videre på sæsonens hidtil bedste resultat.

For GT4’s anden dansker, Jacob Mathiassen, begynder søndagens totimersløb fra 11. position i det skarpe GT4-felt. Mathiassen havde som bekendt pole sidste gang på SPA-Francorchamps, men tabte stort på en sen BOP-ændring fra løbsarrangørerne. Nu har BMW-raceren fået kræfterne tilbage, og derfor håber nordjyden også, at konkurrencedygtigheden er på plads på Brands Hatch:

– Jeg er utroligt spændt, og vi går ind til weekenden med en tro på, at tingene kan lykkes. Med de seneste takter er der ingen tvivl om, at vi kan levere varen. Brands er en fantastisk bane, der virkelig kræver mod, hvis du skal køre stærkt. Sidste år vandt Century løbet og havde dobbelt pole position, og banen passer bare rigtig godt sammen med bilen, forklarer han.

Du kan fange det hele live her – fra 14.00 dansk tid:

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller et par opgaver i blandt andet DTC og DS3 Cup. Hjertet banker først og fremmest for touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar