Michael Christensen kan om nogen melde sig i koret af danske kørere, som jagter revanche for en svær sæson her ved 2020-sæsonens udgang. Den danske GTE Pro-verdensmester har to løb tilbage – det er 24 Hours of SPA og sæsonfinalen i FIA WEC i Bahrain næste måned.

Og det er to løb, hvor der gerne skal resultater i kassen efter et 2020, der trods solide forberedelser aldrig rigtig gav det, som Michael Christensen og Porsche håbede. På Le Mans manglede Porscherne lige den sidste edge til at kunne tage kampen op mod Ferrari og de senere vindere fra Aston Martin – og helt galt gik det ugen efter, da flere medarbejdere testede positive for coronavirus lige op til Nürburgring 24h – som mærket helt valgte at trække sine topkørere fra.

Annonce:

Michael Christensen vandt i fjor 24 Hours of SPA sammen med Richard Lietz og Kevin Estré – samme lineup kører sammen igen i år, men denne gang for KC Motor Group i stedet for GPX.

Derfor er denne weekend på SPA-Francorchamps vigtig for Michael Christensen, der i selskab med Kevin Estré og Richard Lietz skal forsøge at gentage succesen fra i fjor. Trioen er samlet igen – men teamet er nyt. I fjor kørte de med GPX, men til i år er det KC Motor Group, som har skiftet fra Nissan til Porsche, der har Christensen ombord.

– Man kan sige, at vilkårene er noget nær de samme som sidste år. Det er et for os nyt team, som vi ikke kender – men vi kender hinanden, vi kender bilen, banen og løbet – og KCMG er et godt team, så vi forventer at være stærke. Men med det sagt, så er det altid lidt svært at hoppe ind og tro, at absolut alt virker fra start. Der skal man lige finde hinanden først, forklarer han.

Men i virkeligheden er opgaven i Belgien lige så vigtig som sæsonfinalen i FIA WEC næste måned – det handler om at få rundet godt af.

– SPA-Francorchamps er helt sikkert et fedt løb at tage hjem. Jeg vil sige, at VM nager os for tiden, for vi føler ikke rigtigt, at vi fik chancen. Vi gjorde alt rigtigt, men det var bare ikke nok på Le Mans. Derfor er det også afgørende at få sluttet godt af i WEC, og for mig personligt er det vigtigere. Men SPA er et godt løb, og det er klart, at det er højt på listen, fordi det er så svært, forklarer han.

Sidste års sejr med GPX kom i hus efter et løb, hvor vejret spillede en stor rolle. Tung, tung regn faldt over banen, og i sidste ende blev løbet afbrudt en stor del af natten.

Hold hovedet koldt

I fjor lykkedes det Porsche at vinde et 24 hours of SPA, hvor vejret var så vildt, at løbet måtte afbrydes undervejs. Men med 60 tæt matchede biler er det i det hele taget en svær disciplin at mestre, forklarer Michael Christensen:

– 24 hours of SPA er rigtig hårdt. Der er rigtig mange biler, de er alle i samme klasse og er matchet meget tæt, så det er altid svært at komme gennem trafikken. Og selvom man overhaler nogen med en omgang, så vil de stadig gerne kæmpe om det…. Det er et rigtig svært løb at vinde – og derfor er det stort. Le Mans er stadig størst i min bog, og fordi der er så meget prestige i det, så er det løbet, du altid gerne vil vinde. Men SPA er højt oppe, fordi det er et så svært løb.

– Man skal holde hovedet koldt. Det er det bedste svar, for du har en chance uanset om du har en hurtig bil eller en langsom. Der skal ingen straffe eller skader til, før du enten er med i gamet eller er ude af det – så det handler altid om, at man skal være med fremme til sidst, afrunder han.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar