Michael Christensen kunne søndag eftermiddag føje endnu en titel til CV’et i en på alle måder suveræn sæson. Efter han sammen med Kevin Estré i sidste måned tog VM-titlen for kørere i GTE Pro i hus har Christensen og Estré landet en ny skalp – sejren i SPA 24h.

Estré og Christensen delte i Belgien GPX Racing-Porschen med en anden gammel kending i form af Richard Lietz, og trioen kunne efter et fuldstændig vanvittigt SPA 24h løfte pokalen søndag eftermiddag. Triumfen kom efter et løb, der vil gå over i historien som et af de mest regnplagede, og løbet var da også afbrudt fra tidligt søndag morgen og indtil kort før middagstid.

Annonce:

GPX Racing og Michael Christensen vinder SPA24h 2019.

Kevin Estré både startede og endte løbet, og viste flere gange skræmmende styrke. Specielt i løbets indledende fase, hvor franskmanden havde en vild fight op gennem det meste af top 10 i løbets første time. Men det svære og meget omskiftelige vejr betød, at nøglen til sejren hele tiden var at være aggressiv på de rigtige tidspunkter – uden at satse for hårdt, forklarer Michael Christensen i en udsendt pressemeddelelse:

– Det var et fuldstændig vanvittigt løb. Betingelserne var virkelig svære og strategierne var meget forskellige. Nogle gange var vi uden for top ti, men vi følte altid, at vi var godt med og gjorde det rigtige. Ofte var vi på tørvejrsdæk i regnvejr og der var masser af perioder med safetycar og tætte dueller. Det var en svær balance, at forsøge at holde sig udenfor uheld og samtidig være aggressiv og skulle satse for at komme frem. Der var da også masser af kontakt med konkurrenterne undervejs, men det lykkedes og lige nu er jeg bare vildt glad. Det er så stort at kunne fejre endnu en vigtig sejr med Porsche.

Det hele endte desuden med dobbelt Porsche-sejr, for andenpladsen generelt gik til ROWE Racings stjernespækkede #998 med Frederic Makowiecki, Patrick Pilet og Nick Tandy, mens tredjepladsen endte hos en bil, der hele weekenden har blandet sig i toppen og løbet igennem var genstand for ekstremt underholdende kampe med netop Christensens GPX Racing Porsche.

Det er superpolevinderne Black Falcon #4 Mercedes AMG GT3 med Maro Engel, Yelmer Buurman og Luca Stolz.

Årets vinder-trio: Michael Christensen, Richard Lietz og Kevin Estré.

Dobbelt dansk på podiet i Pro-AM

Michael Christensen blev imidlertid ikke den eneste danske sejrherre på SPA, for i Pro-AM-kategorien blev det til sejr for Nicki Thiim, der med Oman Racing Team with TF Sport hev en hårdt tilkæmpet sejr hjem efter en uge, der startede på den værst tænkelige måde: Salih Yoluc havde en stor afkørsel i Radillon under den første frie træning. Yoluc selv klarede sig uskadt ud af den smadrede racer, men der stod overarbejde på opgavesedlen for TF Sport-drengene.

Aston Martinen blev bygget op tids nok til at gøre kvalifikationerne færdige, og Thiim fik undervejs bragt bilen godt op i rækkerne – en bil, han deler med Salih Yoluc, Ahmad Al Harthy og Charlie Eastwood.

Nicki Thiim og Oman Racing with TF Sport fik rettet en svær start på weekenden op. Aston Martin #97 måtte sågar starte løbet fra pitlane, da Yolucs crash i træningen krævede et nyt chassis.

Kampen i Pro-AM stod i de afgørende timer mellem Thiims TF Sport-Aston Martin, RAM Racings Mercedes #74, Modena Motorsports Porsche 911 GT3R #16 med Benny Simonsen og Strakka Racings #43 Mercedes AMG GT3 med Christina Nielsen.

I de sidste timer lå det til, at Simonsen skulle trække det længste strå i den danskerduel, men Modena Motorsport endte med helt at udgå med lidt under en halv time igen, da Benny Simonsen havde en stor afkørsel i Speakers Corner. Der bragte en safetycar ind i den i forvejen hektiske afslutning.

Benny Simonsen og Modena Motorsport lå til en sikker podieplads helt ind i løbets afgørende fase, men en stor afkørsel endte med at slukke alle podiedrømmene.

Det åbnede døren for Strakka Racing, som i den afgørende fase kunne tage podiepladsen i et hårdt og svært løb for Mercedes-teamet.

Lind P8 i SPA24 debuten

Dennis Lind var hele vejen gennem de 24 timer garant for særdeles seværdig racing. Danskeren åbnede ballet i den italiensk/kinesisk indsatte Orange 1 FFF Racing Team Lamborghini Huracan GT3. Efter superpolen glippede på grund af en straf måtte Lind åbne løbet fra P19, og satte straks jagten på avanchement ind. Det lykkedes godt, og i løbet af de indledende timer cirkulerede Lamborghini #563 i top seks.

Siden fulgte et par ture op og ned ad tabellen for den dansk/italienske trio i bilen, for lørdag aften fik Andrea Caldarelli en drivethrough-straf for at overhale en konkurrent i pitudkørslen. Det blev dyrt for teamet, som måtte se en aktuel andenplads blive vekslet til en 38. plads, og alt Linds hårde arbejde for at få bilen frem blev nulstillet.

Fighten stod dog på helt til slut for alle tre, og en ottendeplads blev resultatet for FFF Racing Team.

Punktering blev dyr

Mikkel Jensens løb bød i lighed med resten af feltet på en lang række af op- og nedture. Walkenhorst-BMW’en startede helt i den tunge ende af Pro-feltet, og der var masser at arbejde med for Jensen, Nicky Catsburg og Christian Krognes. God og stabil kørsel bragte BMW’en godt frem i tabellen i løbet af natten, og faktisk stod BMW #34 helt oppe foran, da løbsledelsen valgte at skride ind mod det ekstreme regnvejr, der ramte sidst på natten.

Walkenhorst Motorsport fik kæmpet sig helt frem til føringen i forbindelse med den store afbrydelse af løbet. Desværre kostede en punktering dyrt søndag ved middagstid.

Indledningsvist kom Walkenhorst-teamet også godt fra land i genstarten, hvor Nicky Catsburg kørte #34 i spids for løbet. Men bilen måtte senere ind til det obligatoriske fem minutter lange stop, som de på det tidspunkt ikke havde taget. Senere kostede en punktering yderligere tid for de forsvarende SPA24h-vindere, som måtte se sejrschancerne fordufte.

Facit blev en 11. plads for Mikkel Jensen og Walkenhorst Motorsport i en weekend, hvor det var tæt på – men til slut klappede det hele ikke rigtigt.

 

Komplet resultatliste:
https://www.total24hours.com/results?filter_season_id=9&filter_race_id=840

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar