Michael Christensen og Kevin Estre sikrede sig VM for hold i GTE Pro i gårsdagens WEC-afdeling på SPA-Francorchamps, men nok så vigtigt er den dansk/franske duo også snublende nær på at kunne tage den samlede titel for kørerne.

Bare ét point mangler de efter et vildt og vanvittigt sekstimersløb, som bød på nærmest alle vejrfænomener. Fra sne og slud over regn til høj sol – og tilbage til en ny snebyge, blev feltet i den grad udfordret. Men løbet ramte ingen røde flag før i de afgørende minutter – til trods for vejrgudernes rasen.

Annonce:

Vejret var mildest talt vanvittigt – også efter lokale forhold på SPA. #90 TF SPORT / GBR / Aston Martin V8 Vantage – #56 TEAM PROJECT 1 / DEU / Porsche 911 RSR -Total 6h of Spa Francorchamps – Circuit Spa Francorchamps – Stavelot – Belgium –

I det generelle klassement gik sejren til Toyota #8, som tog sejren hjem, efter søsterbilen fik tekniske problemer med en sensor. Det kostede fire omgange i pitten cirka midt i løbet, og trak således Toyotaen ud af topkampen. Rebellions #3 og SMP Racings #11 kæmpede om andenpladsen helt til sidst, hvor det endte med at falde ud til fordel for Rebellion, mens SMP Racings Mikhail Aleshin kæmpede en brav kamp i en bil, der i løbets afgørende fase kun havde fire gear.

Aston-sejr i GTE Pro

I GTE Pro blev det til sejr for Aston Martins #97 med Alexander Lynn og Maxime Martin efter en kamp til flaget mod AF Corse-Ferrarien med nummer 51. Her var det Maxime Martin, som trak det længste strå mod James Calado.

Det er i øvrigt den første WEC-sejr til Lynn/Martin, og det kom i hus efter et super uforudsigeligt løb, hvor Porsche #91 krydsede stregen som nummer tre, men siden faldt #91 ned som nummer otte, da de blev idømt en drivethrough, som ikke blev afsonet. Straffen kom efter en kollission i Bus Stop-chikanen.
Det åbnede op for, at Michael Christensen og Kevin Estre i Porsche #92 i stedet endte på podiets nederste skammel, hvilket bringer dem indenfor et point af kørernes mesterskab i GTE Pro. Søsterbilen #91 er den eneste bil, der endnu har chancen for at vinde VM, men denne chance er teoretisk.

Michael Christensen siger i en pressemeddelelse:
– Det er det mest vanvittige løb nogensinde. Vi skulle hele tiden træffe de rigtige valg og forholdene var umulige at forudse. Til tider så det sort ud, men vi havde en god bil og teamet træf de rigtige valg. At vinde VM for Porsche er stort og at vi nu kun er 1 point fra at vinde VM for kørere, havde vi ikke turdet tro på inden løbet.

Aston Martins #97 tog sejren i GTE Pro efter en lang, sej kamp med AF Corse. Aston Martins #95 med Nicki Thiim og Marco Sørensen endte som nummer syv. #97 ASTON MARTIN RACING / GBR / Aston Martin Vantage AMR – Total 6h of Spa Francorchamps – Circuit Spa Francorchamps – Stavelot – Belgium –

Løbets anden bil med dansk islæt, Aston Martins #95 med Nicki Thiim og Marco Sørensen endte på syvendepladsen i klassen efter et svært løb, hvor den danske Aston Martin blev sat tilbage af et uheld med en LMP2-racer.

I LMP2 vandt DragonSpeeds #31, mens Jackie Chans DC Racing med David Heinemeier Hansson havde en svær eftermiddag i Belgien. Heinemeier Hansson, Jordan King og Will Stevens endte som nummer syv i klassen, to omgange efter DragonSpeed-raceren.

#77 DEMPSEY-PROTON RACING / DEU / Porsche 911 RSR – Total 6h of Spa Francorchamps – Circuit Spa Francorchamps – Stavelot – Belgium –

I GTE Am endte det med sejr til Dempsey Proton Racings #77, som helt til slut var i duel med TF Sport-Aston Martinen med #90 og Clearwater Racings Ferrari. GTE Am bliver i særdeleshed spændende at følge til Le Mans, for der er en hel stribe teams, som har alt at køre for endnu. Således har alle biler i top 5 i mesterskabet stadig noget at køre for på Le Mans, når WEC’s første Super Season skal afgøres.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar