Mens 4 Hours of Imola venter feltet i European Le Mans Series senere i dag – og det er sågar sådan, at alle biler på pole i samtlige tre klasser har danske islæt ombord – så blev lørdagens supportløb i Michelin Le Mans Cup også et særdeles spændende løb med masser af drama i LMP3 såvel som i GT3.

Her tog Malthe Jakobsen og Maurice “Mo” Smith sejren efter en dramatisk slutning, hvor Jakobsen var i direkte duel med først Reiter Engineerings Mads Siljehaug og dernæst indhentede danskeren den førende Adam Eteki, men nåede akkurat ikke at kunne gøre en overhaling gældende inden det ternede flag.

Annonce:

Der var ballade lige fra starten på løbet – her kæmper Maurice Smith sig gennem støv og grus i Cool Racings #69. Foto: ELMS/JEP

Så CD Sports-raceren passerede det ternede flag først, men COOL Racing og Malthe Jakobsen endte med at vinde, fordi Eteki efterfølgende fik en straf for track limits. Straffen var på 30 sekunder og sendte Eteki ned som sekser, mens United Autosports tog resten af podiet med en andenplads til Wayne Boyd og John Schauermann i #23 samt en tredjeplads til Garnet Patterson og Andres Latorre Canon i #22. Siljehaug tog fjerdepladsen for Reiter Engineering, mens det blev en 12. plads for Michael Markussen og islandske Team Thor på Imola.

– Det er skønt at starte weekenden sådan her. Vi kører i både ELMS og Michelin Le Mans Cup, så det er næsten perfekt at kunne starte med at vinde et løb i dag, og så har vi stadig et mere i morgen. Det var virkelig et svært løb derude i dag, for der var sindssygt meget trafik at navigere i, og der var en masse afbrydelser og safetycars. Jeg tænker det har været et sjovt løb at se, for der skete virkelig meget, sagde Malthe Jakobsen til Michelin Le Mans Cup efterfølgende.

Gustav Birch og Jens Reno Møller tog en ny GT3-sejr til GMB Motorsport på Imola. Foto: ELMS/JEP

Ny sejr til GMB Motorsport

GMB Motorsport fik bygget videre på den flotte sæsonpremiere fra Paul Ricard på Imola. Jens Reno Møller kørte sig på første omgang i spidsen af løbet, da han overhalede Ebimotors Emanuele Busnelli, som ellers var startet på pole position, og de to endte i en hård kamp om føringen.

Møller fik siden lidt luft, da Porschen fra Ebimotors måtte udvige en strandet Ligier LMP3-racer, og efter pitstoprunden kunne Gustav Birch bygge forspringet ud og tage sejren med 11,1 sekund ned til Theo Nouet i Bullitt Racings Aston Martin på andenpladsen. Treer blev Ebimotors Porschen, mens Mikkel O. Pedersen og Lars Engelbreckt Pedersen tog fjerdepladsen foran Kasper H. Jensen og Kristian Poulsen på femtepladsen.

Jens Reno Møller og Gustav Birch på podiet på Imola. Foto: ELMS/JEP

– Det var lidt af et kasino derude i det første stint. Jeg startede i bilen, og der var så mange safetycars, og de langsomste LMP3’ere var faktisk langsommere end os i fronten af GT3-feltet. Jeg måtte kæmpe lidt med det, for vores topfart er ikke just høj med den BoP, vi har nu. Vi ramte pitstoppet helt rigtigt, og så gik Gustav ud og gjorde et kanon stykke arbejde. Det er hans andet løb i den her bil, og vi er virkelig stolte af det, han leverede i dag, forklarede Jens Reno Møller til Michelin Le Mans Cup efter løbet.

Næste opgave for Michelin Le Mans Cup er sæsonens højdepunkt, når klassen er support på Le Mans.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply