Udover en ny sæsons engagement i langdistanceløb i European Le Mans Series med Iron Dames og deltagelsen i Le Mans senere på sommeren, så har Michelle Gatting også sprintløb i sin kalender i år.

Og det er indtil nu gået over al forventning i Ferrari Challenge Europe Trofeo Pirelli, hvor Michelle Gatting forleden åbnede sæsonen på Monza med en sejr og en andenplads. Det gav Gatting føringen i mesterskabet, og i denne weekend blev det til fuldt hus på Red Bull Ring i Østrig.

Annonce:

To løb på den østrigske F1-bane blev vekslet til to pole positions og to sejre. Og frem for alt, så har teamet Scuderia Niki/Iron Lynx fundet den fart, som manglede på langsiderne i Monza.

– Det var helt bestemt en godkendt weekend. Vi havde farten fra første omgang her i Østrig, og man kan også sige, at den første tidtagning lørdag ligesom blev ret sigende – farten var god. Sidste gang manglede der 6-7 km/t på toppen, da vi kørte på Monza, så vi blev simpelthen enige om at prøve en anden bil. Teamet havde en, som ikke var i brug, så vi blev hurtigt enige om, at det nok var et forsøg værd. De har også forventninger til mig, men det dur altså ikke at køre i en cupserie, hvor ens bil mangler topfart, fortæller Michelle Gatting til Boxengasse.

Erfaring med Ferrari Challenge-bilen er ikke at kimse ad, mener Michelle Gatting: – Jeg har en lille fordel på hånden i at have mere erfaring end de fleste i serien. De her biler er rigtig hårde ved dæk og bremser på en bane som Red Bull Ring, og derfor er det meget vigtigt at kunne spare lidt på materiellet uden at miste fart. Foto: Ferrari

Ræs er ræs

Ligesom på Monza, så spillede vejret desuden ind undervejs og gjorde baneforholdene i Østrig tricky – specielt i går, søndag. Tidtagningen søndag startede på en våd bane, og kort før starten begyndte det igen at regne, og hele feltet stod klar til start på slicks. Siden tørrede banen op igen, og derfor blev kodeordet til succes endnu engang at få det bedste ud af dæk og bremser.

– Jeg valgte at køre den mere sikre løsning i løbet i dag, for det begyndte at regne, da alle ellers stod klar til start med slicks. Og alle endte også med at starte på dem, så det kunne godt blive lidt rodet. Af den grund valgte jeg at køre lidt sikkert i begyndelsen, og var så nede at vende som treer, inden jeg fik kæmpet mig op igen. Det var et fedt ræs med mange gode overhalinger, men det siger også meget om, at Ferrari Challenge ikke er en serie, hvor du bare lige vinder. Det er ikke European Le Mans Series, men det er bestemt et felt, hvor folk kæmper igennem, forklarer sæsonens nu tredobbelte løbsvinder og fortsætter:

– Ræs er ræs. Det her er en god afveksling for mig at køre, for i den her serie kan jeg køre rundt og bare være Michelle. Jeg er alene om bilen, og selvom jeg kører meget langdistance i dag, så kan sprintracing absolut noget. Og endelig skal man bestemt ikke underkende, hvad det her mesterskab kan åbne af døre fremadrettet, forklarer Michelle Gatting.

Lørdag blev Michelle Gatting desuden ikke den eneste danske vinder, for i Am-kategorien tog Christian Brunsborg og danske Formula Racing sejren, mens Brunsborg søndag tog en andenplads i klassen. Næste opgave for Ferrari Challenge Europe er på Brno i Tjekkiet den 29-30. maj.

Dobbelt op på pokaler efter en stærk weekend på Red Bull Ring. Med tre sejre af fire mulige i sæsonen har Michelle Gatting udbygget sin føring i mesterskabet. Foto: Ferrari

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/

Highlights fra weekenden finder du her:

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar