Her på Boxengasse har vi længe haft kig på de landvindinger, der bogstaveligt talt er på vej til Le Mans indenfor en overskuelig årrække. Et er de Hypercars, der efter planen skal tage over efter LMP1 i 2020, mens en ny klasse for brintbiler er planlagt til 2024.

Det er denne sidstnævnte klasse, som fransk/schweiziske GreenGT torsdag viser frem på Le Mans Bugatti-banen i dag, torsdag. GreenGT er i en parantes bemærket også halvparten i MissionH24, som er samarbejdet mellem netop ACO og GreenGT, som har til formål at introducere en brint-klasse til Le Mans fra 2024.

Annonce:

Bilen har allerede kørt en lignende demonstrationsomgang på SPA-Francorchamps i Belgien, hvorfra billederne i denne artikel stammer. Morgendagens arrangement er en teknisk konference, som blandt andet afholdes af Le Mans-arrangøren Automobile Club de l’Ouest.

ACO skriver selv i en pressemeddelelse, at man med demonstrationsomgangen håber “at give inspiration til debatten om fremtidens bil”.

Grafik: MissionH24/ACO/GreenGT

Kan køre race allerede i år

ACO er tydeligt interesserede i at få brintteknologien ind – blandt andet sker det under interesse fra både Audi og BMW, som tidligere åbent har lagt op til, at man er interesserede i brintbaseret motorsport. I første omgang vil ACO’s sportschef Vincent Beaumesnil ikke afvise, at den klassiske Garage 56-entry for eksperimentielle biler kan komme på tale igen i forhold til en brintbil på Le Mans. I 2016 var projektet faktisk på planen, men man trak sig i tiden op til løbet.

På et møde i februar gav Beaumesnil et interview til amerikanske Motorsport.com, og her sagde han blandt andet følgende:
– Det er vigtigt at få teknologien ind i konkurrencen på banen, så vi kan blive klar til fremtiden og 2024. Vi har muligheden for at lave Garage 56-inspirerede pladser i alle vores serier, siger han og refererer til ELMS-supportklassen Michelin Le Mans Cup. Her kører der i forvejen LMP3- og GT3-biler.

Ved den lejlighed afviste Vincent Beaumesnil heller ikke, at en indsats i Le Mans inden 2024 kan komme på tale med brintprojektet – men at man i øjeblikket tager projektet skridt for skridt, da der særligt omkring tankning af brinten er en del sikkerhedsmæssige overvejelser.

GreenGT’s racer, der har det mundrette navn LMP2HG, er baseret på ADESS’ 03 LMP3-chassis. Den har en brændselscelle, som leverer hvad der svarer til 650 hk, mens der også er et KERS-system, som kan give 335 hk ekstra.

 

Læs mere om de kommende Hypercars i WEC – og ikke mindst de kommende alternative energiformer i motorsport:

Brintbiler på Le Mans fra 2024

Under huden på elbilen

Fremtiden banker på døren

Hvad skal WEC’s Hypercar-klasse egentligt?

Sløret er løftet for WEC’s nye Hypercars

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar