Michael Christensens #911 Porsche fra Manthey Racing har hele formiddagen kørt med stormskridt mod sejr i Nürburgring 24h, men med under tre timer igen er billedet ved at vende. Det kommer efter en nat, hvor den gulgrønne Porsche har kørt stort set problemfrit, mens de nærmeste konkurrenter har haft deres at slås med.

Men en samlet tidsstraf på fem minutter og 32 sekunder er Manthey Racing blevet idømt med tre timer tilbage af løbet. Straffen kommer, da bilen ikke skal have overholdt en zone med begrænsing på 120 kilometer i timen, for bilen blev målt til 172 km/t.

Annonce:

Føringen er aktuelt på en omgang, så det skulle kunne lade sig gøre uden at tabe føringen.

Gennem lørdag aften stod kampen mellem netop Christensens #911 og Black Falcons #2 Mercedes AMG GT3, hvor det ad flere omgange kom til ret så tætte dueller – inklusive denne, der på mange måder beskriver, at endurance racing nærmere er et sprint i dag:

Senere på aftenen endte #2 imidlertid i et sammenstød med en bil fra en anden og langsommere klasse, og det lod #911 rulle et godt forspring ud – ført an af solide dobbeltstints fra Christensen og Estre. Føringen var oppe på godt og vel et par minutter, og stod søndag morgen på cirka et halvandet minut, mens det her ved middagstid er vokset yderligere.

De forsvarende mestre i Manthey Racings #1 måtte udgå i løbet af natten efter en afkørsel i Schwalbenschwanz.

Her gav det også lidt luft til #911, at der først på natten var en stor kamp om andenpladsen mellem hele tre biler. Scuderia Glickenhaus’ #705 var en af dem, men den endte i garagen med tekniske problemer – og faldt tilbage. Og luft kom der for alvor, da det ellers hårdt kæmpende team fra Black Falcons #2 tabte masser af tid på dette sammenstød:

Aktuelt er Black Falcon Mercedes #6 nummer to i løbet, mens det er Audi på P3 og P4 i form af #4 Team Phoenix Audi R8 og #29 Land Motorsport Audi R8.

Michael Christensen har selv overtaget #911 lige nu, og er på i de kommende timer.

I SP10 har det ikke været et nemt N24 for Nicolaj Møller Madsen. Der har været flere tekniske problemer med Prosport Performances Aston Martin Vantage GT4, som tidligt i løbet blev sat langt tilbage grundet et problem med brændstoftilførslen. Teamet fik bilen ud at køre igen, men måtte klokken cirka 04.40 søndag morgen igen hive bilen ind i boksen – denne gang med en defekt turbolader.

Henrik Bollerslev og resten af KRS-teamet har haft et stabilt N24 indtil nu – podiepladsen er indenfor rækkevidde.

I V5 er Henrik Bollerslev fortsat godt på vej mod at opfylde sit mål. Efter debuten og fjerdepladsen i V5 i fjor var det erklærede mål hos tyske KRS Krumbach Racing Service, at holdets Porsche Cayman gerne skulle lande på skamlen i klassen. Det ser umiddelbart godt ud for den forhåbning, for natten igennem har teamets Cayman ligget stabilt på tredjepladsen, men tidligt søndag morgen var det hele ved at smuldre, da teamet var nødt til at skifte hjullejer på Porschen. Teamet faldt tilbage som nummer fem i den tætte klasse, men fik sig fightet tilbage, og stod til middag med en andenplads i hånden.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar