Af de fem deltagende danskere i det 47. Nürburgring 24h får de to pokaler med hjem.

I det generelle klassement formåede Manthey Racing ikke at indhente den massive tidsstraf, som endte med at koste den samlede sejr for Porsche-teamet, Michael Christensen, Kevin Estre, Earl Bamber og Laurens Vanthoor.

Annonce:

Det så ellers længe lovende ud for #911, som modsat søsterbilen og de forsvarende vindere fik kørt et løb, der på den mekaniske front var fejlfrit – mens de forsvarende mestre i #1 endte deres jagt med en afkørsel i Schwalbenschwanz. Til gengæld gik #911’eren derudad – der var godt racepace og alle fire kørere leverede gang på gang stabile stints, som på et tidspunkt tillod dem at rulle et forspring på næsten en omgang ud.

En tidsstraf på fem minutter og 32 sekunder endte med at koste Manthey Racing muligheden for at genvinde Nürburgring 24h – og det kostede Michael Christensen det, der kunne være blevet hans første N24-sejr.

Men det er de små fejl, der hurtigt kan blive dyre på Nürburgring, og det måtte Manthey Racing da også sande. En overset begrænsning på 120 km/t i forbindelse med oprydningen efter et uheld betød, at teamet fik en stop and go-straf på i alt fem minutter og 32 sekunder. Det fik de, fordi bilen blev målt til 172 km/t på vej ind i zonen. Det går ikke, og den omfattende straf stod da heller ikke til at indhente.

Audi Sport Team Phoenix #4 med
Pierre Kaffer, Frank Stippler, Frederic Vervisch og Dries Vanthoor endte som sejrherrer foran over 230.000 tilskuere. Sejren er i øvrigt både Audis og Phoenix Racings femte af slagsen.

I stedet endte Manthey-raceren på løbets samlede andenplads efter Audi Sport Team Phoenix #4:

– Det er jo ræs…. Det var en lang vej at gå for at få et så lille resultat, må man sige. Vi gjorde så meget rigtigt og havde virkelig farten til at vinde, så jeg er meget skuffet over, at vi ikke fik mere ud af det, forklarer Michael Christensen til Boxengasse.

Han fortsætter:

– Det med straffen skete på grund af, at radiokontakten forsvandt. Vi havde ikke mulighed for at advare Laurens (Vanthoor, red.), og han overså skiltet, og opdagede først at det var gået galt, da alle andre begyndte at køre rigtig langsomt. Det er en super ærgerlig måde at ende på.

ROWE Racings BMW M6 GT3 #98 i infight på vej ud på Hatzenbach. Løbet fik imidlertid tidligt ende for Mikkel Jensen og co., da et mindre sammenstød kostede en smadret køler.

BMW-nedtur

For at runde topklassen SP9 af, så blev det en regulær katastrofe for BMW – og også for ROWE Racings Mikkel Jensen. De måtte allerede efter lidt over tre timer konstatere, at begge deres BMW M6 GT3-biler var ude af løbet. Mens #99 var hårdt ramt af problemer med affjedringen, så måtte #98 udgå i hænderne på Mikkel Jensen, der efter et mindre sammenstød måtte standse med en smadret køler.

– Jeg ramte meget, meget lidt op bag i en Audi. Ved ikke hvor uheldigt jeg ramte, men køleren røg og det var nok til den skulle skiftes. måtte sætte bilen efter en kilometer og skal man have crew, dele og så videre ud midt på Nordscleife, så tager det vel fire timer inden bilen er kørende igen – så vi valgte at lade være.

Mikkel Jensen er noget overrasket over, at det endte så vidt:

– Jeg forstår ikke, at den gik i stykker. Jeg kørte GT Masters i de her biler sidste år, og der var det altid ren stockcar ind i sving 1, hvor man nærmest kører ind i hinanden med vilje for at komme frem. Det var slet ikke min intention at skulle ramme den Audi, for han bremsede for en langsomtkørende. Jeg ved, at bilen havde fået et skrub af køreren før mig, men det plejer ikke at ske. Ærgerligt, især fordi vi gerne ville have haft køretiden. Men med den her bop var vi langt væk i løbet, og jeg tror ikke det havde gjort forskel, forklarer han til Boxengasse.

Dansk andenplads – og danske problemer

Teknikken blev i virkeligheden et afgørende, dansk tema i 2019-udgaven af Nürburgring 24h. Både Nicolaj Møller Madsen i SP10-klassen og Niels Borum i SP8T kæmpede med tekniske problemer, hvilket kostede begge deres chancer for rigtigt at gøre sig gældende.

Tekniske problemer blev dyre for Sorg Rennsport og Niels Borum i år.

Anderledes lykkeligt endte det i V5 for Henrik Bollerslev og Krumbach Racing Service. Efter over et halvt løb med høj stabilitet og fart begyndte teamets Porsche Cayman at få problemer med lejestøj. I sidste ende valgte teamet tidligt på morgenen at skifte hjullejer, hvilket sendte dem ned på en femteplads i klassen.

Henrik Bollerslev (til venstre) og resten af Krumbach Racing Service fik mere end opfyldt deres mål. Håbet var en tur på podiet – men den hang i en tynd tråd søndag morgen. Alligevel formåede de at gøre comeback i V5-klassen og endte som nummer to.

At give bilen en teknisk overhaling viste sig dog at være en klog disposition, for senere på formiddagen fik flere konkurrenter problemer, og Bollerslev kunne således opfylde sit mål for løbet – så rigeligt:

– Det er så vildt det her! Det har godt nok været en tur op og ned. Jeg troede, vi var ude, da vi her til formiddag skiftede hjullejer, men vi kom super godt igen.

– Vi var heldige med andres uheld og havde selv godt med speed til at gøre det færdigt, så det her er på alle måder en sejr for os. Vinderbilen var meget hurtigere, så det var vi næppe kommet i stand til at konkurrere imod, lyder det fra den glade viborgenser.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

2 Comments

  1. Tillader mig lige at gøre opmærksom på en dansker mere,der osse var med dernede og osse endte på en andenplads i sin klasse
    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2679782315383991&id=821983761163865

    Svar

    1. Kim Gripping 24. juni 2019 at 11:01

      Hej Jørgen – Henrik og teamets flotte præstation er såmænd nævnt i artiklen, endda med billede 🙂
      /Kim

      Svar

Skriv et svar