*Opdatering 21.30*

FIA WEC har revideret tiderne og fundet frem til, at Porsche #92 undervejs i kvalifikationen uretmæssigt er blevet frataget en hurtig tid på grund af track limits. Den har Porsche fået tilbage, og Michael Christensen/Kevin Estré starter derfor fra spids i GTE Pro i morgen.

Annonce:

Nicki Thiim og Marco Sørensen skaffede sig det bedst tænkelige udgangspunkt i Bahrain forud for morgendagens finale i FIA WEC, der skal afgøres med endnu et ottetimersløb på Sakhir Circuit.

Sidste gang i Bahrain gik det i øvrigt rigtig godt for ‘Danetrain’, som vandt – og med fredagens pole position er der et point ekstra til mesterskabet.

I første omgang var det ellers GTE Pros anden dansker, Michael Christensen, som lagde ud med at være hurtigst af alle i klassen, mens Nicki Thiims udlæg var næsthurtigst. I sidste ende afgøres pole position i FIA WEC som vanligt på en kombineret tid, og her tog Marco Sørensen stikket hjem for Aston Martin, mens Kevin Estré fulgte op på Michael Christensens tid og satte Porsche #92 ind på anden startposition, fulgt af AF Corses Ferrari #51. I øvrigt var alle tre mærker kombineret indenfor 0.117 sekund – super tæt.

Nicki Thiim og Marco Sørensen fik det bedst tænkelige udgangspunkt i bestræbelserne på at vinde VM – de har pole position, når det går løs i morgen middag dansk tid. Foto: FIA WEC

Undervejs blev der delt en stak straffe ud for track limits, hvilket blandt andet ramte Nicklas Nielsen og AF Corse Ferrari i GTE Am. Nielsen, Francois Perrodo og Emmanuel Collard åbner finalen fra en syvendeplads i GTE Am.

Michael Christensen og Kevin Estré var tæt på pole position i Bahrain. Foto: FIA WEC

I LMP1 blev det pole til Toyota #7 foran Toyota #8, mens de mesterskabsførende United Autosports starter fra pole i LMP2.

LMP1 vinker farvel

I denne weekend er det slut for verdens aktuelt førende sportsvognsklasse, LMP1. Når FIA WEC fra lørdag middag dansk tid kører finale på Sakhir Circuit i Bahrain, er det sidste gang vi får LMP1 – i form af Toyotas TS050 – at se i konkurrence.
Samtidigt er Toyotas to biler de eneste tilbageværende i topklassen, og det er i det hele taget et noget afmagret felt, som er klar i Bahrain denne weekend.

Dette års finale i FIA WEC er sidste gang, vi får LMP1 at se som klasse. Tiden er inde til det nye Hypercar-format, og Toyota fortsætter med en ny bil til det nye reglement. Foto: FIA WEC

24 biler er til start, og alt tegner til, at det derfor kan blive med en LMP2-racer på det generelle podie. Det skulle i så fald være første gang siden det noget hysteriske Le Mans i 2017, hvor Jackie Chan DC Racing var oppe at føre generelt – og hvor alle seks LMP1’ere det år løb ind i problemer.

Med danske briller er der til gengæld et par VM-titler på spil, og derfor er der mere end god grund til at følge med lørdag.

Spændingen er i GT-klasserne

LMP1 og LMP2 er de facto afgjort for begges vedkommende. I LMP1 er spændingen reduceret til, hvilket af de to crews hos Toyota, der bliver mestre – og i LMP2 ligger United Autosport lunt i svinget til at vinde endnu en titel i år. Holdet vandt i forvejen både LMP2 og LMP3 i European Le Mans Series og kan nu skrive en VM-titel til årets pokalhøst.
United Autosports har 171 point mod Jota Sports 125, mens kampen om tredjepladsen mellem Racing Team Nederland, Cool Racing, Jackie Chan DC Racing og Signatech Alpine er åben – de har henholdsvis 107, 103, 98 og 94 point med ind til finaleløbet.

High Class Racing har valgt at springe finalen over. Det samme har i øvrigt Cool Racing, der har vurderet, at de ikke havde nok at køre for i mesterskabet trods chancen for at kunne køre om bronzen…

Men… GT-klasserne er der, hvor det sker. Først og fremmest skal vi have svar på, om vi får et sæt nye, danske verdensmestre denne weekend. Nicki Thiim og Marco Sørensen fører fortsat VM og kan krone en rigtig god sæson med endnu et VM. Senest vandt den danske duo VM i 2016.

Danetrain har 157 point med til finalen foran holdkammeraterne Alexander Lynn og Maxime Martin med 142.
Alessandro Pier Guidi og James Calado har tredjepladsen for Ferrari og er også inden for matematisk rækkevidde med 131 point. Der er 38 på højkant for en sejr.
Pier Guidi er til gengæld ikke med i denne weekend – han erstattes af Daniel Serra, som var en del af AF Corses crew på samme bil til Le Mans.

Michael Christensen og Porsche lå godt til i mesterskabet inden Le Mans, men et svært løb kostede Christensen og Porsche rigtig mange point – og chancerne for at gøre sig gældende i VM. De ligger aktuelt nummer fire.

Nicklas Nielsen og AF Corse har haft en stærk sæson i FIA WEC og kan – hvis alt går den rette vej – krone det med en VM-titel lørdag aften dansk tid. Foto: FIA WEC

I GTE Am har Nicklas Nielsen og AF Corse et fortsat rigtig godt skud på en VM-titel. Nielsen ligger sammen med holdkammeraterne Emmanuel Collard og Francois Perrodo nummer to forud for weekendens finale. Der er otte point op til Aston Martins TF Sport-hold på førstepladsen, og Nielsen kan således med en god sæsonfinale tage en VM-titel i første hug.

FIA WEC kan som vanligt følges på FIA WEC’s app, og TV2 Sport sender denne gang live hele vejen fra start til mål. De går på lørdag 11.55.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar