Nicklas Nielsen og amerikanske Luzich Racing har hidtil haft en solid sæson i European Le Mans series, og tog lørdag aften sæsonens anden sejr. Dermed er Nielsen i selskab med sine holdkammerater Alessandro Pier Guidi og Fabien Lavergne aktuelt i spidsen for både hold- og kørermesterskaberne i LMGTE.

Aftenløbet var i øvrigt det første ELMS-løb på Circuit de Catalunya i ti år – og som en anden nyskabelse var det et løb i mørke. Den opgave gik Nielsen til med krum hals:

Annonce:

– Det hele kørte meget smooth. Jeg er virkelig tilfreds med mit stint, og følte mig rigtig godt tilpas i bilen, ligesom tiderne var meget konstante. Jeg tager det hele med videre og bygger videre på mine erfaringer, så jeg er virkelig taknemmelig for at være kommet til de rigtige steder og for at få de muligheder her, forklarer han til Boxengasse.

Sejren i Barcelona bliver nu fulgt op med en dato, som den unge dansker har set frem til i nogen tid. Tirsdag og onsdag går det nemlig løs på Circuit de Catalunya igen, hvor Nielsen med AF Corse kører prologen til den kommende WEC-sæson, som begynder på Silverstone den første weekend i september.

Et sammenstød kostede dyrt for Project 1 og David Heinemeier Hansson. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

LMGTE’s øvrige danske indslag, Kessel Racings Michelle Gatting og Team Project 1’s David Heinemeier Hansson, blev henholdsvis nummer fire og fem.
Kessel Racing-Ferrarien kørte et ret stille løb og blev nummer fire efter en fin indsats, mens David Heinemeier Hansson undervejs havde et sammenstød med en LMP3-racer. Det kostede Heinemeier Hansson et ufrivilligt stop.

Michelle Gatting og Kessel Racing hev en fjerdeplads hjem i Barcelona og indtager aktuelt den samlede fjerdeplads i tabellen. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Kessel Racings anden bil, #60, var ellers på pole position, men deres indsats løb ud i sandet, da Sergio Pianezzola var indblandet i et par episoder i løbet af sit stint. Det ændrede dog ikke ved, at Circuit de Catalunya blev en ren Ferrari-triumf: Top fire i LMGTE blev således udgjort af Ferrari 488’ere – Luzich Racing foran JMW Motorsport, Spirit of Race og Kessel Racings #83.

Udgik fra føring

I LMP3 var danskerne også godt med fremme – men det holdt ikke til mål for nogen af parterne. Mikkel Jensen satte pole position i LMP3 og gav forholdene til trods Ligier en pole position i kampen mod de ellers hurtigere Norma-chassiser i klassen.

Eurointernational-bilen kom da også rigtig fint fra start og var godt med, da bilen først begyndte at udvikle røg og siden blev sat af banen af medkører Jens Petersen. En ærgerlig exit på en weekend, hvor farten var til mere, konstaterer Mikkel Jensen:

– Vi vidste inden løbet, at der var et problem med bilen, som ikke kunne fikses. Bilen tabte en smule vand. Det var dog ikke årsagen til, at vi måtte udgå. Jeg fik sat et godt første stint og fik slået et pænt hul til forfølgerne. Jens kom i bilen, og en safetycar splittede os og resten af feltet med en omgang, forklarer han.

Det var dog kun starten på prøvelserne:

– Efter restarten begyndte han at tabe effekt på grund af problemet. Den blev varm, og vi tabte cirka to sekunder per omgang. Så gik der lidt, inden en anden LMP3 kørte ind i Jens, så han endte i gruset og ikke kunne komme videre. Super ærgerligt, for det lignede en sikker sejr – især da vi havde en omgang på resten af feltet, lyder det fra Mikkel Jensen.

LMP3’s andet danske indslag var også med fremme i podiekampen. RLR MSport med Martin Vedel Mortensen, Christian Olsen og briten Martin Rich fik en stærk start med Christian Olsen i bilen.

RLR MSport med Martin Vedel Mortensen og Christian Olsen var godt med, men en teknisk defekt og et sammenstød mod løbets slutning slukkede forhåbningerne om podiet. Photo©JEP – www.jakobebrey.com

Olsen bragte bilen fra en startposition som nummer 16 og langt frem, hvor han kunne give bilen videre til Martin Rich, der fortsatte udviklingen. Midtvejs var de oppe som nummer to i LMP3, da Rich først blev ramt af en anden bil og spandt rundt. Det kostede en smule tid, men teamet kæmpede videre.

Mod slutningen kostede et mindre teknisk problem imidlertid podiehåbet, da den orange Ligier var inde i et minuts tid. Det hele endte med en samlet syvendeplads i LMP3 – men alt i alt kan det dansk/britiske samarbejde tage gode erfaringer med hjem.

I LMP2 havde High Class Racing til gengæld overhovedet ingen god weekend i Spanien. Bilen måtte udgå efter 54 omgange, mens G Drive Racing for andet løb i træk vandt i ELMS med en solid indsats fra Roman Rusinov, Job van Uitert og Jean-Eric Vergne.

ELMS kører næste gang på Silverstone den 30-31/8, hvor serien er supportklasse til sæsonpremieren på den nye WEC Super Season 2019-2020.

Nicklas Nielsen i WEC for AF Corse: Et ret stort skridt!

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar