Feltet tager stille og roligt form til næste års sæsonpremiere i IMSA Weathertech Sportscar Championship. Allerede nu ligger det som bekendt fast, at Kevin Magnussen stiller op i Chip Ganassi Racings comeback til amerikansk sportsvognsracing i Daytona Prototype International, og ligeledes er det også på plads, at danske High Class Racing stiller op i LMP2-klassen.

Men nyt er det også, at Nicklas Nielsen i januar skyder sit 2021 i gang med debut i Rolex 24 at Daytona, og dermed er der lagt op til en god sæsonstart for Ferrari-køreren, som fik en fantastisk start i FIA WEC og endte som verdensmester i GTE Am foruden at det undervejs også blev til en tur på podiet i debuten på Le Mans i år. Nielsen bliver en del af AF Corses fire mand store satsning i GT Daytona-klassen.

Annonce:

Nu venter en ny 24-timersklassiker for Ferraris unge, danske håb, og det er en opgave, som Nicklas Nielsen selvsagt ser frem mod i spænding.

– Det bliver super fedt. Daytona er noget helt specielt som løb, og ud fra det, jeg lige har hørt rundt omkring, så skulle det også være en ganske særlig oplevelse at køre der. Banen blander jo en traditionel bane med en oval, og det bliver helt klart spændende at prøve kræfter med, forklarer han.

Nicklas Nielsen tog sammen med Emmanuel Collard og Francois Perrodo titlen i GTE Am i FIA WEC i år, og fik dermed en perfekt sæsonfinale for i år. 2021 starter imidlertid tidligt for danskeren, som allerede i januar er klar til sit første Rolex 24 at Daytona. Foto: FIA WEC

En ny chance i Florida

Egentlig var det oprindeligt planen, at Nielsen allerede i år også skulle have kørt på Floridas anden legendariske bane, nemlig Sebrings afdeling af FIA WEC. Denne blev som bekendt streget på grund af Covid19. Derfor er der for Nicklas Nielsen ekstra grund til at se frem mod den amerikanske klassiker i starten af det nye år.

– Daytona har altid været ét af de der løb for mig. Det har jeg altid gerne villet prøve at køre, og nu kom muligheden. Det bliver fedt at prøve kræfter med, for jeg skulle jo egentlig have kørt Sebring tidligere i år – men det blev som bekendt ikke til noget på grund af corona.

På Daytona er Nicklas Nielsen udset til at dele AF Corse-raceren med Daniel Serra, Matteo Cressoni og Simon Mann.

– Det er første gang jeg prøver at være med i en bil, hvor vi bliver fire kørere. Det ændrer helt sikkert på, hvad vi kan med strategien og vil nok give os lidt flere strenge at spille på undervejs.

Amerikansk engangsforestilling

Hvad der ellers venter i kalenderen hos Ferrari og Nicklas Nielsen i 2021 er ikke helt meldt ud endnu – men alt tegner til, at det bliver en fortsættelse af takterne fra i år.

– Daytona er det første, vi har offentliggjort, men det tegner til at blive en engangsforestilling med IMSA for nu. Vi fortsætter nok i WEC, og så må tiden vise, hvad der ellers bliver muligheder for derudover, afrunder Nicklas Nielsen.

Starten på Daytona bliver i 2021 i øvrigt lidt anderledes. Her afrundes optakten, Roar before the 24, nemlig med et kvalifikationsløb, som sætter startgridden til årets 24 Hours of Daytona. Roar before the 24 finder sted den 22-24. januar, mens Rolex 24 at Daytona 2021 køres i weekenden den 30-31. januar.

 

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar