Nicklas Nielsen kunne her til aften runde en helt perfekt sæson af med en gentagelse af sidste års verdensmesterskab i FIA WEC’s GTE Am.

I det hele taget var sæsonfinalen i Bahrain en Ferrari-dag. I den første del af løbet dominerede Cetilar Racing, men der kom en del udfordringer fra AF Corses mesterskabsførende #83 med Nicklas Nielsen, Alessio Rovera og bronzekører Francois Perrodo, og mod slutningen lykkedes det Nielsen at gøre forskellen, så han til sidst kunne tage det ternede flag, mens Cetilar-raceren faldt tilbage. Matt Campbell kunne tage dagens andenplads i GTE Am til Dempsey-Protons #77, mens Team Project 1 Porsche rundede podiet af.

Annonce:

Mesterskabsudfordrerne i Aston Martins TF Sport var til gengæld været på noget af en jagt efter de på allerførste omgang blev sat tilbage, da Ben Keating blev indblandet i et sammenstød – og Aston Martin-raceren skulle i forvejen slå netop AF Corses #83 for at tage titlen fra Ferrari-holdet, som nu er dobbelte mestre i GTE Am.

Næste år er AF Corse-holdet at finde i LMP2, men det er på alle måder den perfekte afrunding på en perfekt sæson for Nicklas Nielsen, som nu er dobbelt mester i WEC’s GTE Am, Le Mans-vinder i klassen og vinder af 24 Hours of SPA.

GTE Pro gik helt til stregen

I sæsonfinalen i GTE Pro begyndte slagsmålet om VM-pokalerne mere eller mindre direkte fra startstregen – og det gik hele vejen til mål og endte med en ganske kontroversiel afgørelse.

Der var krig fra start til slut i GTE Pro.

Fra start var begge AF Corse-Ferrarier og begge Porscher var i direkte fight i GTE Pro, hvor Porsche indledningsvist kom bedst fra land, men cirka tre timer og 30 inde fik AF Corse bragt #51 i spids på pitstoppet foran Porsche #92. Og netop 51 og 92 har hele dagen været i direkte duel om VM-guldet, for med pointlighed efter kvalifikationen var opgaven meget klar – første bil i mål af de to ville blive ny verdensmester.

Her endte Ferraris Alessandro Pier Guidi og James Calado indtil videre som verdensmestre efter det kom til kontakt mellem Ferrari #51 og Michael Christensen i Porsches #92 med et kvarters tid igen. Sammenstødet fik Christensen til at spinne af banen, mens Pier Guidi fik skadet fronten af Ferrarien og ikke gav positionen igen. Det endte med at Pier Guidi vandt løbet med 3,249 sekund ned til Christensen, men det er endnu ikke afgjort, om en eventuel følgestraf på skrivebordet kan ændre udfaldet.

I det generelle klassement blev det en ny VM-titel til Toyota, som vandt en ny 1-2-sejr i sæsonfinalen. Sejren i Bahrain gik til #8 med Brendon Hartley, Kazuki Nakajima og Sebastien Buemi, mens #7 med andenpladsen sikrede sig VM-titlen for kørere.

Anderledes åbent var det til gengæld i LMP2, hvor Team WRT og JOTA Sports #28 kom gennem midtvejsmærket i føring i det, der er en ganske taktisk kamp om titlen. Det er netop de to biler, der også fører mesterskabskampen. I den anden halvdel af de 8 timer i Bahrain fortsatte Team WRT som de startede og kunne tage titlen med det, der er deres tredje klassesejr i LMP2 i streg, mens JOTA Sports to racere, som med #38 og #28 respektivt tog anden- og tredjepladsen i Bahrain. High Class Racing havde på ny et fornuftigt løb og tog en ny tredjeplads i LMP2 Pro/Am.

Samlet resultat

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply