24 Hours of SPA endte for andet år i træk med en Porsche-sejr efter Ferraris AF Corse og Lamborghinis FFF Racing Team blandt andre havde teten langt hen ad vejen.

Men som bekendt skal man gennem alle 24 timer for at vinde, og det måtte de to italienske indsatser også erkende undervejs. Det vender vi tilbage til.

Annonce:

ROWE Racings stjernebesatte Porsche 911 GT3R Med Nick Tandy, Laurens Vanthoor og Earl Bamber tog nemlig titlen hjem efter en lang og sej kamp mod Audi Sport Team Attemptos Patric Niederhauser, Frederic Vervisch og Mattia Drudi.

Løbet blev en særdeles actionfyldt affære med masser af kampe, masser af uheld og ikke mindst skiftende vejrforhold – og særligt afslutningen blev præget af et par perioder med safetycars, som endte med at få afgørende betydning – og med en time tilbage var det indirekte også med til at få de senere vindere fra ROWE i spids.

Helt til det sidste var AF Corse og Nicklas Nielsen ellers i spil til podiet. Nielsen, der delte med Alessandro Pier Guidi og James Calado var ind i sidste time nummer tre efter de halvvejs var helt i spids for løbet. Afgørelsen blev imidlertid sådan, at Pier Guidi i sit sidste stint endte i en vild kamp med Matteo Cairoli fra Dinamic Motorsport. Først gik Guidi forbi, men blev kort efter overhalet i Eau Rouge af Cairoli, som holdt Porschen indenfor podiet.

AF Corse og Nicklas Nielsen var godt på vej mod podiet, men i den sidste time vendte billedet for Ferraris #51, som endte på femtepladsen.

Dramaet var dog ikke slut for Nicklas Nielsens holdkammerat, som også endte med at blive overhalet af en anden Porschekører i form af Mathieu Jaminet fra de forsvarende mestre, GPX. Derfor endte Nielsen sit første 24 Hours of SPA som nummer fem generelt efter en bundsolid indsats.

Skidt, dansk morgen

Mens Michael Christensen og KCMG lørdag aften tabte terræn på tekniske problemer, så var Dennis Lind og FFF Racing Team i lighed med Nicklas Nielsens AF Corse én af de biler, der dikterede løbet langt hen ad vejen.

KCMG og Michael Christensen endte i øvrigt som nummer 13 – fem omgange nede.

24 Hours of SPA tog til gengæld en ny retning søndag morgen. Ved ottetiden – knap 16 timer inde – gik det helt skævt for de danske ambitioner.

Dennis Lind røg af banen i Raidillon fra føring og endte med at måtte udgå. Kort efter skete der endnu et uheld på samme sted, hvilket i sidste ende satte en stopper for en anden Lamborghini-dansker i form af Frederik Schandorff. Schandorff kørte dog ikke – det var derimod engelske Alex MacDowall, som udgik fra føring i Silver Cup, hvor teamet ellers gjorde en god figur.

Barwell Motorsport og Frederik Schandorff lå lunt i svinget i Silver Cup, men måtte kort efter Dennis Linds uheld kapitulere i et uheld samme sted.

Raidillon var i det hele taget hård ved danskerne søndag. Senere blev det også et farvel til Benjamin Goethe, som røg af banen i sin Audi R8 GT3 fra Audi Sport WRT – et crash, som forhindrede Goethe i at komme videre.

Til gengæld lykkedes det for Nicolai Kjærgaard og Bentley-teamet Team Parker Racing at gennemføre et 24 Hours of SPA, som blev alt andet end nemt for det britiske team. Tekniske problemer satte dem tilbage i løbet af natten, og siden fulgte gearkasseproblemer søndag eftermiddag – men i sidste ende lykkedes det at kæmpe en femteplads hjem i Silver Cup.

Team Parker Racing og Nicolai Kjærgaard fik lov at arbejde for sagen på SPA, hvor tekniske problemer kostede det engelske team masser af tid. Men de gennemførte.

Løbets fjerde og sidste dansker i Silver Cup kom kun i aktion et enkelt stint – Mikkel O. Pedersen og Dinamic Motorsport måtte trække deres Porsche ud af løbet efter et crash lørdag aften.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Skriv et svar