Nicklas Nielsen kan skrive endnu en skalp til sit enormt imponerende 2021 – Ferraris dansker er nemlig ny mester i GT World Challenge Europe Endurance Cup sammen med Alessandro Pier Guidi og Come Ledogar. Mesterskabet kom i hus efter et noget neglebidende tretimersløb i Barcelona – men fundamentet til mesterskabet blev først og fremmest lagt, da selvsamme dansk/italienske/franske trio vandt 24 Hours of SPA tidligere i år. Og den sejr var desuden også pointgivende i forhold til Intercontinental GT Challenge som selvsamme trio skal ud at jagte på Indianapolis og Kyalami i de kommende måneder.

Mesterskabsbilen fra Iron Lynx – #51. Foto: SRO

Løbet i Barcelona stod der ellers i store træk Mercedes på. Udfordrerne i titelkampen, AKKA-ASP Mercedes skulle vinde for at have en chance, og det var netop hvad Raffaele Marciello, Felipe Fraga og Jules Gounon gjorde i det superspændende løb, men trioen i den franske Mercedes kunne ikke forhindre Ferrari-teamet i at tage titlen, da de scorede point nok til at tage den med en syvendeplads – fire point blev differencen.

Annonce:

AKKA-ASP Mercedes gjorde deres for at bevare spændingen i Barcelona. Her er starten, hvor Mercedes-teamet fra start lagde sig i spids. Foto: SRO

Det er første gang Nielsen vinder titlen, mens det for Pier Guidi er et titelforsvar. Også Come Ledogar har haft titlen før – han tog den i 2016 og kan nu stille 2021-udgaven ved siden af på pokalhylden.

Marciello startede løbet fra pole efter Lamborghinis Orange1 FFF Racing Team fik en straf og blev sat tilbage. Marciello fik grundlagt et fint lille forspring i løbets første time, men måtte se det gå op i røg på en safetycarperiode, men det lykkedes for teamet at holde Mercedesen i spidsen hele vejen. Nicklas Nielsen åbnede løbet i Iron Lynx’ #51 fra 11. position og holdt bilen inde i kampen indtil første runde af stop. Dernæst kunne Pier Guidi og Ledogar køre bilen frem til syvendepladsen.

På podiet fik AKKA-ASP Mercedes-trioen følgeskab af Dinamic Motorsports Porsche #54 med Klaus Bachler, Christian Engelhart og Matteo Cairoli, mens Audi og Team WRT tog tredjepladsen med Dries Vanthoor, Robin Frijns og Charles Weerts.

Løbet blev også en tur i top 10 for Dennis Lind og Sainteloc Racing. Lind var ligesom resten af Sainteloc Racing med på et gæstekort for at teste den nye Audi R8 LMS GT3 Evo 2, der rulles ud internationalt næste år. Det blev en niendeplads for Audien, som Lind delte med Markus Winkelhock og Finlay Hutchison.

Valdemar Eriksen og WRT slutter GTWCE på podiet.

Valdemar Eriksen og Team WRT Audi havde også en stærk europæisk finale i seriens Silver Cup – her blev det til en andenplads og en samlet placering som nummer 12 for Eriksen, der deler bil med Ryuchiro Tomita og Frank Bird. Og nu vi er ved WRT og Silver Cup, så blev Benjamin Goethes #30 sekser i klassen og nummer 18 generelt.

Nummer 19 generelt blev Mikkel O. Pedersen og Dinamic Motorsport Porsche, mens Nicolai Kjærgaard og Aston Martins Garage 59 blev nummer 30. Iron Lynx’ anden bil med dansk islæt, Michelle Gattings #83, blev nummer 33, mens Bastian Buus og Allied Racings Porsche med #222 udgik.

Husk, at du altid får det nyeste om international og dansk motorsport her på Boxengasse. Så følg os på www.facebook.com/boxengasse og på vores gruppe, https://www.facebook.com/groups/nytommotorsport/.

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply