Sæsonstarten venter i den kommende weekend for Martin Andersen og Liqui Moly Team Engstler i ADAC TCR Germany. 

Viborgenseren kommer til sæsonpremieren på Oschersleben i den kommende weekend som forsvarende sølvvinder i Tysklands førende standardvognsmesterskab. Det gode udgangspunkt fra en stærk debutsæson i ADAC TCR Germany skal der bygges videre på for Martin Andersen i denne sæson – og der er flere vigtige ændringer på det tyske storhold til denne sæson.

Annonce:

– Der er sket rigtig meget hos os i løbet af vinteren. Dels har vi skiftet bilmærke og kører nu Honda i stedet for Hyundai, og dels er jeg teamets nye førstekører. Vi har kørt nogle virkelig gode test her i foråret og har allerede inden sæsonstarten reelt kørt det, der svarer til en hel sæsons kørsel i tests, forklarer Martin Andersen.

Team Engstler kører efter en årrække med Hyundai nu Honda i ADAC TCR Germany. Det har været en markant omskiftning for hele teamet, men forsæsonens tests har indtil videre vist særdeles lovende fart. Foto: Marco Meumann

Det er afgørende erfaringer, som skal til. Specielt med en helt ny bil, for det er første gang i Martin Andersens tid i TCR-standardvogne, at han kører andet end Hyundai. Liqui Moly Team Engstler kører i år med Honda Civic Type R, og det har krævet læring for hele teamet at finde sig til rette med det nye materiel.

– Skiftet har vi lært rigtig meget af, og derfor er det ekstra godt, at vi har kunnet køre så meget inden sæsonpremieren på Oschersleben i Tyskland denne weekend. Jeg er også selv et helt andet sted end sidste år. Nu kender jeg banerne og konkurrenterne på en helt anden måde end for et år siden, og det gør klart forskelle for mig som kører, og ikke mindst for, hvordan man kan forberede sig til løbet, forklarer han og tilføjer:

– Det betyder ikke nødvendigvis at det er nemmere, for der skal virkelig holdes fuldt fokus, når konkurrencen er så skarp, som den er i det tyske mesterskab. Men det er klart, at man er bedre klædt på, når man har kørt på banen i forvejen. Man har en bedre idé om, hvilken vej man skal arbejde hen, og det kendskab ser jeg frem til at få med mig, afrunder Martin Andersen. 

Martin Andersens Honda Civic Type R TCR fra Liqui Moly Team Engstler. Teamet stiller med tre biler i ADAC TCR Germany i år – foruden Andersen udgøres teamet af det 18-årige talent Szymon Ladniak og den forsvarende Trofeo-mester, Roland Hertner. Foto: Marco Meumann

Annonce:

Forfatter: Niklas Majgaard

Et mere eller mindre livslangt forhold til racing skal ud i ord og tekst. Som journalist begyndte det hele i avisbranchen, men også motorsport er der plads til. Aktuelt er jeg presseansvarlig for TCR Denmark, den dansk/skandinaviske DS3 Cup og hos sjællandske Insight Racing, ligesom kundegruppen også tæller opgaver i en række andre serier. Hjertet banker først og fremmest for gode historier, touringcars og sportsvogne.

Leave a Reply